PROSJEKTER

Han skal lose veiprosjektet til 17,4 milliarder fram til Stortinget

Nils Aage Jegstad er saksordfører for behandlingen av proposisjonen om utbyggingen av E18 Lysaker – Ramstadsletta.

Ramstadsletta, slik Vegvesenet ser det for seg når den nye E18 ut av Oslo står ferdig.
Ramstadsletta, slik Vegvesenet ser det for seg når den nye E18 ut av Oslo står ferdig. Illustrasjon: Statens vegvesen
22. jan. 2020 - 13:31

Proposisjon 38 S ligger nå til behandling i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, med Nils Aage Jegstad (H) som saksordfører. Komiteen har frist på seg til 25. februar å gi en innstilling til Stortinget om hva som skal bli utfallet på debatten rundt byggingen av E18 Lysaker – Ramstadsletta, vest for Oslo.

Nils Aage Jegstad skal som saksordfører lose tidenes største norske veiprosjekt til behandling i Stortinget. <i>Foto:  Erlend Aas</i>
Nils Aage Jegstad skal som saksordfører lose tidenes største norske veiprosjekt til behandling i Stortinget. Foto:  Erlend Aas

Med en kostnadsramme på 17,4 milliarder kroner er det et av norgeshistoriens største veiprosjekter. Det er også et av landets mest omdiskuterte, hvor miljøargumenter og trafikale argumenter står steilt mot hverandre.

Det er ennå mange uavklarte spørsmål rundt den parlamentariske situasjonen på Stortinget etter at Fremskrittspartiet gikk ut av Regjeringen. Men Nils Aage Jegstad har god tro på at det skal la seg gjøre å lose saken gjennom Stortinget og sikre det store veiprosjektet det nødvendige flertallet som skal til får å gi en snarlig oppstart.

– Vil skjerme befolkningen

– Dette er en sak jeg har jobbet for i mer enn ti år, først som fylkesordfører og nå som stortingsrepresentant. Oslo-området har to store og viktige prosjekter som må løses;  E18 Lysaker – Ramstadsletta og E6 Manglerudtunnelen, forteller han.

– En utbygging av E18 er et prosjekt som minst like mye som bedre trafikkavvikling, innebærer å skjerme befolkningen i Bærum for støy og støv. Dessuten får man et nytt lokalveisystem som vil avlaste mange boområder som i dag har stor belastning fra trafikken. Et eksempel er Griniveien som vi få redusert trafikkbelastningen med 60 prosent med den nye E18, sier Jegstad til Veier24.

Han opplyser at arbeidet med innstillingen er i full gang, og at saken nå arbeides med i partigruppene, som har sin svarfrist til 30. januar.

Her er bilde av FlexiCore i operasjon på mer enn 1000 meters dyp.
Les også

Blir blant de første i verden

Dette ber de Stortinget vedta

I proposisjonen som Samferdselsdepartementet sendte over til Stortinget rett før jul, er innstillingen til vedtak følgende:

Ramstadsletta slik det ser ut i dag (øverst), og slik Vegvesenet ser det for seg når den nye E18 ut av Oslo står ferdig. <i>Kollasj: Google Maps/ Statens vegvesen/Veier24</i>
Ramstadsletta slik det ser ut i dag (øverst), og slik Vegvesenet ser det for seg når den nye E18 ut av Oslo står ferdig. Kollasj: Google Maps/ Statens vegvesen/Veier24

1. Samferdselsdepartementet får fullmakt til å gjennomføre prosjektet E18 Lysaker – Ramstadsletta innenfor en kostnadsramme på 17,4 milliarder 2019-kroner.
2. Stortinget samtykker i at bompengeselskapet får tillatelse til å ta opp lån og kreve inn bompenger til delvis bompengefinansiering av utbyggingen av E18 Lysaker – Ramstadsletta i Akershus. Vilkårene fremgår av denne proposisjonen.
3. Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå avtale med bompengeselskapet og fastsette nærmere regler for finansieringsordningen.

Les også

NCC produserer og legger 58 000 tonn asfalt til E18 Vestkorridoren

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.