Grefsenveien i Oslo skal bygges om for 230 millioner kroner - nå er entreprenør valgt

Hensikten er å legge til rette for økt bruk avmiljøvennlig transport ved å bygge nye opphøyde sykkelfelt og fortau, samt oppgradereovervannsløsninger og opparbeide ny park.

Anleggsarbeidet starter etter påske og har planlagt ferdigstillelse høsten 2024. Arbeidene starter lengst sør ved Disen holdeplass og beveger seg så nordover.
Anleggsarbeidet starter etter påske og har planlagt ferdigstillelse høsten 2024. Arbeidene starter lengst sør ved Disen holdeplass og beveger seg så nordover. Foto: Bymiljøetaten, Oslo kommune
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
9. mars 2023 - 09:10

Isachsen Anlegg AS skal på oppdrag for Bymiljøetaten oppgradere Grefsenveien fra Disen
holdeplass til Myrerskogveien.

Prosjektleder Jessica Bergstrand i Bymiljøetaten og prosjektleder i Isachsen Anlegg AS, Jøran Lilleby. <i>Foto:  Jens Jacob Kielland Haug</i>
Prosjektleder Jessica Bergstrand i Bymiljøetaten og prosjektleder i Isachsen Anlegg AS, Jøran Lilleby. Foto:  Jens Jacob Kielland Haug

Verdien på kontrakten med Isachsen Anlegg er på 140 millioner kroner, inkludert merverdiavgift. Styringsrammen for prosjektet er 230 millioner kroner, og inkluderer alle budsjetterte kostnader forbundet med planlegging og gjennomføring av prosjektet fra starten i 2019. Dette inkluderer også kontrakten med Isachsen AS.

Anleggsarbeidet starter etter påske og har planlagt ferdigstillelse høsten 2024. Arbeidene starter lengst sør ved Disen holdeplass og beveger seg så nordover.
-Vi er veldig fornøyde med å få tilslag på dette prosjektet. Det er et spennende og komplekst prosjekt som skal utføres tett på trafikk, naboer og andre berørte. Vi gleder oss til å komme i gang, sier prosjektleder i Isachsen Anlegg, Jøran Lilleby.

Solcelleanlegget Mendubim er på 531 megawatt (MW) og vil produsere 1,2 TWh årlig. Ifølge Scatec tilsvarer det omtrent 600.000 husstander.
Les også

Norske industrikjemper bygger gigantisk solprosjekt

Mer enn sykkeltilrettelegging

I tillegg til å bygge opphøyde sykkelfelt og nye og bredere fortau, er det flere ting som skal gjøres i prosjektet. Det skal blant annet bygges nytt overvannsanlegg og etableres nye grønne overvannsløsninger i form av regnbed og fordrøyningsmagasin.

En ny park der hunder kan få boltre seg i grønne omgivelser ved krysset Grefsenveien/Jupiterveien skal også på plass, det samme skal ulike tiltak for å øke trafikksikkerheten.

Isachsen Anlegg og Bymiljøetaten holder nå på å planlegge gjennomføringen i detalj.

Berørte naboer, næringer, skoler, barnehager og andre vil få mer informasjon i forkant av anleggsoppstart og underveis i prosjektet.

Del av en større helhet

Oversiktsbilde av hvordan gatearealet skal brukes. <i>Foto:  Jens Jacob Kielland Haug</i>
Oversiktsbilde av hvordan gatearealet skal brukes. Foto:  Jens Jacob Kielland Haug

Prosjektet er en viktig brikke i et sammenhengende sykkelveinett som vil strekke seg fra Kjelsås til Oslo sentrum. Grefsenveien– Sandakerveien – Thorvald Meyers gate – Markveien – Torggata en av strekningene i Oslo med høyest potensiell sykkeltrafikk dersom det tilrettelegges godt for sykling og vil danne en direkte forbindelse mellom store boligområder og et stort antall arbeidsplasser. Kun Ring 2 er beregnet å ha større potensial for sykkeltrafikk.

- Prosjektet er derfor viktig for å få etablert et sammenhengende sykkelveinett i området og vi gleder oss over å ha fått Isachsen Anlegg med på laget, sier prosjektleder Jessica Bergstrand i Bymiljøetaten.

Fra 1. juli og i tre år fremover er Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunnelen på Ring 1 i Oslo stengt for all trafikk.
Les også

Datoen for Ring 1-stenging er klar

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.