Sniktitt: Det var kanskje ikke noe vi skulle feste oss så mye med, men Bosch viste svært raskt et glimt av planene for ProCore, og vi knipset skjermen i sollys. Her går det frem at det dukker opp 4 Ah på 5 celler og 12 Ah på 15 celler. Vår konklusjon er da at nylanserte 10-cellers ProCore 7 Ah blir til 8 Ah neste år.
Sniktitt: Det var kanskje ikke noe vi skulle feste oss så mye med, men Bosch viste svært raskt et glimt av planene for ProCore, og vi knipset skjermen i sollys. Her går det frem at det dukker opp 4 Ah på 5 celler og 12 Ah på 15 celler. Vår konklusjon er da at nylanserte 10-cellers ProCore 7 Ah blir til 8 Ah neste år. (Bilde: ORV)

BATTERI TIL VERKTØY

Gode nyheter for entusiastene: Dette kan vi forvente av verktøybatteriene fremover

Det er ikke bare for elbiler det er kamp om kjørelengde. Verktøy på batteri har de samme utfordringene.

Til stor glede for verktøybrukere, er det et voldsomt trykk i utviklingen av batteridrevet elektroverktøy. Og akkurat som prosessorer er hjertet i mobiler og PC-er, er det batteriet som er selve blodpumpa i slikt verktøy.

I forrige uke dro Bosch sløret av sitt nyeste verktøybatteri og viste pressen planene for neste år. Det nyeste batteriet deres, med navnet ProCore, er en oppfølger til de de kalte Eneracer som de lanserte for et år siden.

Det nye batteriet er en forbedret versjon av dette og med en ny generasjon celler som bringer kapasiteten opp til 7 Ah. Det er det mest energirike verktøybatteriet med 10 celler på markedet.

Men det er nå. For Bosch viste også raskt planene for neste år. Da kommer et nytt 5-cellers batteri med 4 Ah! Og et med 15 celler på 12 Ah. Den regnekyndige vil da se at neste års generasjon vil ha nok en ny celletype med 4 Ah per celle og da skal det kanskje ikke så mye fantasi til å tenke seg at det vil komme nok et nytt 10-cellers batteri med 8Ah. Det er jo ingen grunn til å la arbeidshesten ha gammel teknologi.

20700

En grunn til at Bosch har lagt seg foran konkurrentene i kapasitet, er at de har byttet celletype fra 18650 til 20700. Dette er standard litiumioneceller med samme form som vanlige AA-batterier, men de er større. De to første tallene 18 og 20 refererer til diameteren til sylinderen i millimeter, mens 64 og 70 er lengden i millimeter. Så er vel den ekstra nullen tatt med for å få et finere tall.

Overgangen til større celler er noe som svært mange cellebrukere, inklusive Tesla, er i ferd med å gjennomføre, så vi vil nok også se det hos flere verktøyprodusenter fremover.

6 eller 7: Overgangen til større battericeller som Bosch er først ute med øker kapasiteten, men batteriet blir større og tyngre. Med fem i stedet for tre dioder gir nye batteriet gir bedre oversikt over ladetilstanden.
6 eller 7: Overgangen til større battericeller som Bosch er først ute med øker kapasiteten, men batteriet blir større og tyngre.
Med fem i stedet for tre dioder gir nye batteriet gir bedre oversikt over ladetilstanden.
Foto: ORV

Det er svært viktig for de som kjøper elektroverktøy, i hvert fall dyrt proffverktøy, at de kan bruke det over mange år. Da må de kunne stole på at de får kjøpt nye batterier, og aller helst batterier av siste generasjon. Her har Bosch vært flinke. Alle de nye batteriene og de som kommer neste år og sikkert mange år inn i fremtiden kan brukes av Bosch blå proffserie tilbake til 2007 da de kom.

Den nye batteriserien er også lengre enn dagens basert på 18650-celler
Den nye batteriserien er også lengre enn dagens basert på 18650-celler Foto: ORV

For å mimre litt, så var det slik at da de lanserte de batteriet med en form og plassering av elektroder og styringspinner for ti år siden, kom det som den gangen var et høykapasitetsbatteri på 2,6 Ah. Siden har vi sett 3, 4, 5, 6, 6,3 og nå altså 7 Ah, alle med 10 battericeller. To parallellkoblede rader av fem seriekoblede celler på hver 3,6 volt.

Det som gleder undertegnede mest er derfor ikke det nye 7 Ah-batteriet som kommer nå, og som kanskje får 8 Ah neste år, men at det kommer et 4 Ah femcellersbatteri neste år. Det blir selvfølgelig mye lettere enn noen 10-cellersbatterier og det er jo et funn for driller og andre verktøy som skal løftes og håndteres hele tiden. Det bør legges til at Hitachi har et 3Ah-batteri i dag og det er sannsynligvis enda litt lettere enn Bosch 4 Ah som kommer neste år.

Trenger vi 12 Ah?

Et verktøybatteri på 12 Ah høres imponerende ut, men det blir tungt. Og for svært mange oppgaver er det overkill. Skal du skru en terrasse holder det lenge med 4 Ah. Men for noen oppgaver som vinkelsliping og tung sirkelsaging kan et slikt batteri være fint. I tillegg vil tilgang på så mye strøm gjøre det mulig å flytte enda flere oppgaver fra maskiner med nettkobling til batteri.

Det er allerede et par produsenter som har 15 cellers batterier. Milwaukee har et på 9 Ah og DeWalt har et på enten 9 eller 3 Ah avhengig av verktøyet de bruker. De har utviklet et batteri som kan være enten 18 eller 54 volt ved at de parallell- eller seriekobler de tre 5 celleradene.

Det er ikke bare energiinnholdet Bosch flytter oppover med det nye batteriet. De har gjort en rekke forbedringer i tillegg. Fremfor alt kan batteriet avgi mye høyere effekt enn det tidligere 6 Ah-batteriet. De oppgir en økning fra 48 A på 6 voltsbatteriet, til 90 A på det nye. En slik nesten dobling gjør at det kan drive maskiner med en motor på opptil 1620 watt. Dagens 6,3 volt-batteri, som er svært likt dette, kan levere fra seg 87 ampere.

Vi tipper dette argumentet er rettet direkte mot DeWalt som nettopp hever at deres 54 volt-batteri kan drive maskineri med denne effekten. Og de må gjøre det med et batteri som har litt mer energi (162 Wh mot Bosch 126 Wh), men det er vesentlig tyngre. Til gjengjeld kan motorer som går på 54 volt i stedet for 18 volt bygges lettere for det skal ikke gå så mange ampere gjennom viklingene.

Bosch sier at de jobber med mange nye verktøy med mye sterkere motorer enn dagens verktøy som kan utnytte de nye maskinene. Så langt har de lansert en svært kraftig batterivinkelsliper.

Vi kan jo håpe at Bosch føyer en motorsag til i sortimentet. Neste års batteri på 12 Ah og med 216 Wh på lager er skreddersydd når det også kan levere så mye effekt. Muligens vil det kunne levere enda mer effekt fordi det kan mate ut effekt fra tre i stedet for to rader. Dette blir gøy!

Kjøling

Litiumionebatterier har svært høy virkningsgrad, men ikke så høy som mange tror. Derfor blir slike tettpakkede celler ganske varme når man tar ut stor effekt. Så varme kan de bli, at overvåkningssystemet skrur av strømleveransen til de er blitt kaldere. Uten like termosikringer ville de gått i stykker og alle proffverktøybatterier har slike.

Derfor trenger verktøybatterier en effektiv måte å lede varmen ut og det er grunnen til at en annen nyhet med den nye batteriserien er det Bosch kaller Coolpack 2, I forhold til dagens versjon 1 skal den være 35 prosent bedre til å lede bort varme.

De fleste tenker nok på plast som en bra varmeisolator, men her er hver celle omsluttet av HDPE-plast som er spesielt laget for å lede varme. I tillegg har Bosch eliminert luftspalten mellom plastholderen og ytterveggene. Det gjør at varmestrømmen ikke hindres uten at det oppstår en termoseffekt.

Kobberledere: Strømmen ledes mellom cellene i kobberplater som er lasersveiset til cellene. Det gir bedre varmetransport ut av batteriet og minimerer den elektriske motstanden.
Kobberledere: Strømmen ledes mellom cellene i kobberplater som er lasersveiset til cellene. Det gir bedre varmetransport ut av batteriet og minimerer den elektriske motstanden. Foto: ORV

Hver av cellene er lasersveiset til en bred kobberleder som både leder strøm og varme veldig effektivt. På sideveggene inne i batteriet er det et belegg av TPE, en slags termisk ledende gummi, som sørger for kontakten med ytterplasten.

Termisk plast: De ti cellene sitter tett sammen omgitt av en type plast som er utviklet for å lede bort varme effektivt.
Termisk plast: De ti cellene sitter tett sammen omgitt av en type plast som er utviklet for å lede bort varme effektivt. Foto: ORV

Så var det prisen da. Batterier er jo noe verktøyprodusentene tjener penger på og ingen av dem har veldig lyst til å priskonkurrere med disse gulleggene.

Hvis Bosch nye batteri skal koste omtrent det samme som dagens Enerracer på 6,3 Ah, vil det koste 2187 kroner. Batteriet på 6 Ah koster 1937 kroner. Inklusive moms. Det blir henholdsvis 347 og 323 kroner per amperetime. Men det er som sagt veiledende og enkeltstående og slike batterier er «alltid på tilbud».

Sjekker vi 6 Ah på nettet, fås det for 1310 kroner. Det vil si 218 kroner per amperetime og i pakke på to med lader blir det enda billigere.

Sammenlikner vi med et 5 Ah-batteri i forbrukersegmentet, så tar Ryobi 220 kroner per Ah.

Milwaukee, som er en verdig konkurrent, skal ha 352 kroner inklusive moms per amperetime for sitt 6 Ah batteri. Makita tar 298 kroner. Men, som sagt, det er veiledende priser for enkeltbatterier og slikt kjøpes best i pakker eller på kampanje.

Men. La ikke en smule priskynisme drepe gleden ved å ha en dings med et 10-cellers 7 Ah-batteri i hånden. Hva kan vel være deiligere?

Nyhet! 50% mer innhold i TU Ekstra til lavere pris!

Få 700,- i rabatt

Bestill innen 1. september

Kommentarer (22)

Kommentarer (22)