Risavika: Import av LNG har økt enormt til Europa. Risavika-anlegget er et viktig tilskudd for å dekke dette behovet.
Etableringen her er viktig fordi dette ligger i en god havn, hvor det er mulig for skip å få fylt LNG som drivstoff. Det erstatter bunkers og diesel.
Trenger investorer
– Den dagen vi får en riktig prising av CO2-utslippene, vil LNG være det beste alternativet som drivstoff for skip. Dette vet jeg fordi jeg også er skipsfartsminister. Vi arbeider for at flere skip konverterer til LNG-drift så fort som mulig, sier Giske.
– LNG er en viktig vei å gå for at verden skal nå 2-graders målet. Derfor øker regjeringene bevilgningene til teknologutvikling innen gass og bruk av gass. Utfordringen er å finne investorer som er villige til å bli med på denne utviklingen, sier Giske.
Bratt lærekurve
Selv om det har vært en mengde protester mot anlegget fra naboer da det ble bygget, var protestantene fraværende da anlegget ble åpnet.
– Vi har hatt en bratt lærekurve i dette prosjektet. Vi hadde underestimert behovet for informasjon, og hadde vanskelig med å nå fram med våre argumenter. En annen lærdom er at det er vaskelig å ha med kortsiktige investorer i et prosjekt som dette. Derfor eier vi hele Skangass alene nå, sier styreleder i Lyse Energi, Ivar Rusdal.
Tar tid
Anlegget fikk driftstillatelse fra myndighetene mandag, og kan nå drives som forutsatt. Hittil har Skangass solgt gass for nær 4 milliarder kroner, selv om det fortsatt vil vare en tid før prosjektet, som har en investeringsramme på rundt 2 milliarder, får positiv kontantstrøm.
– Dette kjenner vi igjen fra vannkraftutbygginger. Det er ikke mulig å få positiv kontantstrøm umiddelbart på prosjekter med så lang tidshorisont som Skangass, sier Rusdal.