Morandi-brua ble bygd på 1960-tallet og raste sammen 14. august 2018. En rekke bolighus under brua ble lagt i ruiner i den dramatiske ulykken.
Brua var i dårlig forfatning og var blitt lappet på i årevis, og det hadde ikke manglet på advarsler fra eksperter.
![Med kjørebane i stål og 19 kraftige betongpilarer med 50 meters mellomrom vil den nye brua kunne stå i mange tiår. <i>Foto: Gian Mattia D'Alberto/LaPresse via AP/Scanpix</i>](https://images.gfx.no/580x/2593/2593838/Morandi%25203.jpg)
Brukollapsen rettet søkelyset på Italias nedslitte infrastruktur, og gjenoppbygging ble derfor et prestisjeprosjekt for italienske myndigheter.
De siste to årene har det blitt jobbet døgnet rundt for å bygge en ny bru, og mandag ble den 1.067 meter lange Ponte San Giorgio åpnet med president Sergio Mattarella til stede.
Flere etterlatte etter ofre for brukollapsen i 2018 valgte å holde seg unna.
– Vi vil ikke delta under åpningen, vi vil ikke være med på å gjøre denne tragedien til et karneval, sier Egle Possetti. Han mistet søsteren og ektemannen og de to barna hennes.
![EU-kommissær Kadri Simson sendte brev til Olje- og energimister Terje Aasland og resten av regjeringen tidligere i år, med en forventing om fornybardirektivet tas inn i EØS-avtalen.](https://images.gfx.no/130x87/2807/2807922/NTB_tVWQWqX-BuA.jpg)
Aasland har svart EU på «trusselbrev» om fornybardirektiv
Krevde 43 menneskeliv
Brukatastrofen i Genova 14. august 2018, der 200 meter av brua tvers gjennom byen kollapset og krevde 43 menneskeliv, sjokkerte en hel verden.
Ikke minst for vegmyndighetene i mange land var ulykken en
vekker for skjerpede vedlikeholdsrutiner.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: AI og autonomi forbedrer drift av industrielle anlegg](https://images.gfx.no/1000x333/2796/2796199/AdobeStock_310134003.jpg)
Årsaken til kollapsen var manglende vedlikehold av brua over en lang
periode. Den 50 år gamle Morandi-brua kollapset under et kraftig uvær med
regn og vind, mens det pågikk vedlikeholdsarbeider på brua.
Eksperter hadde på forhånd advart om at brua var konstruert slik at den var svært
utsatt for slitasje og korrosjon.
![Ikke alle var like begeistret for festen det var lagt opp til ved bruåpningen, med tanke på at 54 menneskeliv gikk tapt ved katatrofen 14. august 2018. <i>Foto: Antonio Calanni/Scanpix</i>](https://images.gfx.no/580x/2593/2593837/Morandi%25202.jpg)