Industrien på Herøya ønsker seg et gassrør til Grenland. Men finanskrisen setter en bremse på planene.
Industrien på Herøya ønsker seg et gassrør til Grenland. Men finanskrisen setter en bremse på planene. (Bilde: Trond Gram)

Gassrør i finansiell motbakke

  • Industri

Skanled

En plan for anlegg og drift av gassrøret skal etter planen leveres av det statlige gasstransportselskapet Gassco 1. april 2009, og behandles i Stortinget innen sommeren.

Ti gasskjøpere har forpliktet seg til å finansiere røret.

Røret er anslått til å koste 10,3 milliarder kroner. I tillegg kommer påkrevde investeringer i et separasjonsanlegg til rundt fire milliarder kroner.

Gassrøret til Grenland har vært planlagt i årevis.

En av forutsetningene for bygging, er at Ineos investerer i et separasjonsanlegg som skal hente ut etan fra naturgassen på Rafnes.

Krevende tider

Men det lånebelagte selskapet holder nå på å tilpasse virksomheten til mer krevende tider.

Ineos-talsmann Richard Longden innrømmer at bygging av et separasjonsanlegg ikke er en del av kjernevirksomheten.

Ikke kjernevirksomhet

– Vår interesse har alltid vært å bruke norsk etan i Norge som føde for vår cracker på Rafnes. Investering i et gass-separasjonsanlegg er ikke vår kjerneaktivitet eller vårt primære mål, men en opsjon for å få mer etan til Rafnes, skriver Ineos-talsmann Richard Longden i en e-post til Dagens Næringsliv.

Hafslund ute

Samtidig har Hafslund trukket seg ut av prosjektet.

Kraftselskapet ønsker ikke lenger å være med å betale ti prosent av Skanled-røret, som har en pris på 10,3 millioarder kroner.

Avhengig av Ineos

Ifølge utviklingsdirektør Thor Otto Lohne i Gassco er dette ikke noe problem. Men han medgir at prosjektet avhenger av at Ineos investerer i et separasjonsanlegg.

– For dette konseptet er det en forutsetning, ellers blir dette et eksportrør til Sverige og Danmark, sier han til DN.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå