ENERGI

Fullskala CO2-fangst og lagring kan trolig besluttes i 2020

Kan være avgjørende for prosjektet.

Fremdriftsplanen i fullskalaprosjektet for CO2-fangst, -transport og -lagring tilsier en investeringsbeslutning i 2020, ifølge revidert statsbudsjett. Ved energigjenvinningsanlegget på Klemetsrud er pilotanlegget for CO2-fangst i full gang.
Fremdriftsplanen i fullskalaprosjektet for CO2-fangst, -transport og -lagring tilsier en investeringsbeslutning i 2020, ifølge revidert statsbudsjett. Ved energigjenvinningsanlegget på Klemetsrud er pilotanlegget for CO2-fangst i full gang. Foto: Ina Steen Andersen
Ina AndersenIna AndersenJournalist
14. mai 2019 - 12:10

Som Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet foreslår regjeringen i revidert statsbudsjett å bevilge penger til å opprettholde fremdriften i det såkalte fullskalaprosjektet for fangst, transport og lagring av CO2

Pengene skal dekke statens andel av kostnadene til en undersøkelsesbrønn for et CO2-lager i Nordsjøen.

Samtidig melder regjeringen at den nåværende prosjektplanen tilsier at de kan ta en investeringsbeslutning i 2020 – som flere av aktørene i prosjektet har påpekt er nødvendig for å kunne sikre gjennomføringen

– Kritisk for prosjektet

Alger trenger mindre lys enn man tidligere trodde. Her er en kiselalge av slekten Nitzschia frigida.
Les også

Godt nytt for klimaet: Alger kan leve med minimalt sollys

En investeringsbeslutning i prosjektet skal tas i 2020 eller i 2021. Denne tidsplanen holder regjeringen fast på, men de skriver likevel at det foreløpig ligger an til at en beslutning kan tas i 2020. 

–  Ekstern kvalitetssikrer mener at en fremdriftsplan som tar sikte på investeringsbeslutning i 2020 synes å være godt planlagt, skriver regjeringen. 

Det er likevel en del risiko knyttet til dette, men så lenge aktørene i prosjektet er bevisste på fremdriftsplanen og setter inn risikoreduserende tiltak, så skal den kunne holdes. 

Jannicke Gerner Bjerkås, CCS-direktør i Fortum Oslo Varme, som står for det ene av to CO2-fangstprosjekter i fullskalaprosjektet, har tidligere uttalt til Teknisk Ukeblad at det er kritisk for prosjektet at investeringsbeslutningen kommer i 2020 og ikke senere. 

Jannicke Gerner Bjerkås, CCS-direktør i Fortum Oslo Varme. <i>Foto:  Ina Steen Andersen</i>
Jannicke Gerner Bjerkås, CCS-direktør i Fortum Oslo Varme. Foto:  Ina Steen Andersen

– Hvis venteperioden blir for lang blir det krevende å holde på ressursene i prosjektet. Jeg vil si at det er kritisk for prosjektet at vi får en avgjørelse i 2020. Det er ingen industrielle grunner til å utsette det, understreket hun i forkant av høstens budsjettfremleggelse.

CCS-direktøren påpekte også at jo lenger prosjektet skyves ut i tid, jo større blir faren for at det ikke er relevant lenger, og at utviklingen gjør at planer og kostnadsoverslag blir utdatert og må revideres. 

Sjefkonsulent Eirik Ovrum i DNV Maritime har ledet arbeidet med åttende utgave av Maritime Forecast to 2050. Han slår fast at det ikke er noen enkel og rask vei til netto null i 2050, som er IMOs mål.
Les også

Ingen kvikkfiks: Har simulert scenarier for å finne klimakutt for skipsfarten

Også Norcem, som står for det andre CO2-fangstprosjektet, og NHO har tidligere påpekt at det er viktig å unngå flere forsinkelser i prosjektet, og at det investeringsbeslutningen blir tatt så snart som mulig. Det samme har SV og Arbeiderpartiet

Forhandler om støtte

For tiden pågår det forhandlinger mellom de ulike aktørene i prosjektet, Fortum Oslo Varme, Norcem og Equinor, støttet av partnerne Shell og Total, og staten, om støtte til investering og drift av fullskalaprosjektet.

Det forhandles om hvordan den statlige støtten i fullskalaprosjektet kan utformes ved en positiv investeringsbeslutning.

 

Åsmund Valland fra Alma Clean Power monterer brenselcellen på 100 kW før testing på Stord.
Les også

Nærmere ammoniakk-løsning for skip

Finansiering av prosjektet er sentralt for en investeringsbeslutning og for økonomien for aktørene som deltar, og det jobbes med å utarbeide en forretningsmodell, som skal kunne gjøre prosjektet mest mulig lønnsomt. 

 

Regjeringen opplyser at de vil komme tilbake til Stortinget med en oppdatert orientering om arbeidet med finansieringsmodeller for fangst, transport og lagring av CO2 når de er ferdige med å forhandle.

Magnus Ankarstrand i Yara Clean Ammonia sier at ambisjonene på Herøya består, selv om storskala produksjonen av grønt hydrogen er lagt på is.
Les også

Grønt hydrogen lagt på is: Slik vil Yara kutte utslipp nå

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.