MARITIM

Frysing av hydrogenanlegg setter nullutslippsskip tilbake

Rederiet Topeka hadde basert seg på å få flytende hydrogen fra den planlagte Aurora-fabrikken. Nå skal de vurdere andre drivstoff.

Topeka-skipene skulle ha en rekkevidde på 750 kilometer for hver tankfylling og kunne ta med seg inntil 60 vogntog på et dekksareal som måler 2500 kvadratmeter.
Topeka-skipene skulle ha en rekkevidde på 750 kilometer for hver tankfylling og kunne ta med seg inntil 60 vogntog på et dekksareal som måler 2500 kvadratmeter. Illustrasjon: Topeka

Torsdag ble det klart at hydrogenprosjektet Aurora, Eviny, Equinor og Air Liquide sin planlagte fabrikk for flytende hydrogen på Mongstad, blir lagt på is. Det får følger for det Wilhelmsen-eide rederiet Topeka, som hadde planlagt å forsyne de første nullutslippsskipene i sitt slag med drivstoff fra fabrikken. 

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.