INDUSTRI

Frister US Coast Guard med X-Bow

Ulsteins unike skipsdesign markedsføres nå hardt overfor den amerikanske Kystvakten, som skal bestille 25 skip.

Det er Ulsteins amerikanske samarbeidspartner, verftsgruppen Vigor Industrial, som fronter markedsføringen overfor US Coast Guard.

Ulstein har utviklet et nytt konsept, OPC – Offshore Patrol Cutter med SX 151-design.

Smal og smekker

Fartøyet Ulstein og Vigor håper Kystvakten vil velge, er 100 meter langt, 16,5 meter bredt og har innredning for 124 personer.

Skipet er utviklet i samarbeid med Vigor Industrial, som har laget en video for å markedsføre prosjektet.

 I Kampanjen «Affordable Innovation. Proven performance» klasker Vigor til:  “Som respons på Kystvaktas krevende OPC-krav, går Vigor utenfor det konvensjonelle. Med Ulstein X-Bow vil Vigor levere en robust arbeidshest med svært gode sjøegenskaper.”

Les også: Bestiller forskningsskip til 500 millioner

Dobbel framdrift

Skipet er planlagt med en kombinasjon av diesel-mekanisk og diesel-elektrisk framdrift, som er optimalt for fartsområdet 5-22 knop.

Foruten helikopterdekk med hangar, er fartøyet designet med tre hangarer for redningsbåter (MOB-båter – mann over bord).

TØFF: X-Bow tåler godt røff sjø, hevder Ulstein og Vigor.
TØFF: X-Bow tåler godt røff sjø, hevder Ulstein og Vigor. Ulstein group

Lang betenkningstid

Ulstein må imidlertid smøre seg med tålmodighet mens de venter på eventuell kontrakt.

– Prosjektet er langsiktig. Flere verftsgrupperinger gir nå tilbud til Kystvakta. Mot slutten av 2014 eller starten på 2015, vil Kystvakta tildele kontrakten, forteller Tore Ulstein, direktør for Innovasjon og Marked i Ulstein Group.

Les også:

Her seiler verdens største vikingskip

Far Solitaire kåret til Årets skip

Sparer 30 millioner dollar årlig med nytt skrog

30 % mindre utslipp i 2020

Dette skipet kan løfte 3000 tonn i tandem