SELVKJØRENDE BILER

Fremtidens veikryss har ingen trafrikklys

Fremtidens veikryss kan tenkes å reguleres av en automatisk «flygeleder» i stedet for trafikklys.
Fremtidens veikryss kan tenkes å reguleres av en automatisk «flygeleder» i stedet for trafikklys. Bilde: MIT Senseable City Lab
Marius ValleMarius ValleJournalist
31. mars 2016 - 20:51

Selvkjørende biler vil på sikt endre hvordan veiene brukes, og da blir det antakelig også behov for å tenke nytt innenfor trafikkstyring.

Forskere ved Massachusetts Institute of Technology (MIT) har sett på et slikt scenario: Store veikryss som reguleres av trafikklys, skriver IEEE Spectrum.

Nå skal det sies at slike veikryss er vanlige i USA, mens vi på vår side av atlanteren i stor grad går for rundkjøringer. Men scenarioet viser bare ett av områdene selvkjørende biler kan gjøre trafikkavviklingen langt mer effektiv.

Generelt brukes trafikklys fordi vi mennesker ikke er spesielt gode til å vurdere risiko, ei heller å samarbeide. Så trafikklys sørger for at alle får sin tur i krysset.

Videoen viser en modell av veikryss med autonome biler, uten lysregulering.

En «flygeleder» for veikryss

Selvkjørende biler vil derimot være svært dyktige på både samarbeid og vurderinger av hastighet, hvor stor luke som trengs og slikt. MIT-forskerne har derfor utviklet en modell for hvordan selvkjørende biler kan navigere i veikryss.

Kort sagt ser de for seg et system med «luker», slik man gjør i luftfart, hvor flygeledere koordinerer trafikken. I et veikryss kan krysset være «flygeleder», ved at det kommuniserer med bilene, og tildeler luker til biler på forhånd.

Dette krever nødvendigvis at bilen kommuniserer med veien via et V2I-system, altså at bilen forteller mottakere langs veien hvor den er på vei, og annen informasjon.

Via det samme systemet kan da bilen få beskjed om hvor den skal legge seg i krysset, og når den kan passere.

Resultatet skal bli kryss med stor trafikk, men hvor praktisk talt ingen må stoppe opp.

Sender biler i grupper

Forskningen viser at det mest effektive vil være å sende biler gruppevis inn i krysset, og ikke at de som kommer først prioriteres først.

Det kan altså bety at din bil vil være lenger bak i køen enn en bil bak deg basert på hvor du skal, men jevnt over skal dette være mer effektivt. 

Forskerne mener at metoden kan kan doble kapasiteten til et veikryss. Hver bil vil i snitt vil ha mindre enn ett sekund ventetid i små veikryss når det er lite trafikk, definert som en bil hvert tredje sekund. I snitt venter bilene fem sekunder om det er lysregulering.

Kraftig reduksjon i ventetid

Om trafikken øker, og det kommer en bil hvert andre sekund vil ventetiden øke til hele 99 sekunder i snitt per bil. Om krysset fungerer slik forskerne foreslår, mener de at ventetiden i snitt vil være 2,5 sekunder per bil. 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Dette vil gjøre bilene mer effektive, slik at de forurenser mindre.

Så skal det selvsagt nevnes at modellen bare tar hensyn til at bilene er fullstendig selvkjørende. Det er antakeligvis en del tiår til det blir en overvekt av selvkjørende biler på veien.

En forskingsartikkel fra MIT-forskerne er publisert i journalen Plos One

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.