MARITIM

Framskynder planen for testing av karbonfangst på skip

Wärtsiläs testing av karbonfangst fra skip har blitt del av et større forskningsprosjekt. Nå framskynder de planen for når teknologien skal testes.

Testingen av karbonfangst i skip kan framskyndes litt, melder Wärtsilä
Testingen av karbonfangst i skip kan framskyndes litt, melder Wärtsilä Foto: Wärtsilä
Dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg. Abonnere for å få full tilgang til alt innhold.

Tidligere i år var planen å teste teknologien om bord i et skip innen tre til seks år. 

– Jeg tror dette prosjektet skal hjelpe oss til å utvikle teknologien litt raskere. Nå er det kanskje snakk om tre til fire års horisont istedenfor tre til seks år, sier Sigurd Jenssen, sjef for eksosrensesystemer (EGC) i Wärtsilä. 

På testanlegget i Moss har selskapet over lengre tid testet systemer for å rense og lagre opp mot 70 prosent av CO2-utslippene fra skip. Teknologien skal kunne installeres på skip som allerede er i drift. Sånn sett skal det kunne gi relativt store og raske utslippskutt fra skipsfarten i trå med Den internasjonale maritime organisasjonens (IMO) ambisjoner. 

Nylig fikk de sammen med partnere i prosjektet LINCCS 111 millioner kroner fra Forskningsrådets Grønn plattform for å blant annet videreutvikle skipskarbonfangtsteknologien.

– Det siste halve året har vi blitt enda tryggere på at karbonfangst på skip er en realistisk løsning, sier Jenssen. 

Les også

Videreutvikler scrubber

Karbonfangstteknologien er en videreutvikling av scrubber-teknologien som brukes for å skille ut svovel fra skipseksosen. I utgangspunktet er en amin-løsning mest aktuelt for å skille ut CO2, eventuelt med andre løsningsmidler (solvent) eller membranteknologi, som TU har skrevet før

Det rensede utslippet skal så kjøles ned og lagres om bord i skipet. 

– Det må utvikling til for at fangsten skal skje på en så energieffektiv måte som mulig, men fangsten får man til. En større utfordring er å få håndtert karbonet på en forsvarlig måte, sier Jenssen. 

Ulike lagringsløsninger

Som TU tidligere har skrevet er det en rekke karbonfangst og lagringsprosjekter under planlegging. Skipene med karbonfangstsystemer kommer til å bli avhengig av gode løsninger for å kunne levere fra seg karbonet. 

– Dette prosjektet er større enn selve karbonfangsten. Vi skal blant annet se på logistikken for å få levert CO2-en til lagring. Man ender jo opp med mange små kilder med CO2 som til sammen blir store volum. Og dette må nok lagres permanent under bakken. Jeg er ørlite grann redd for at vi ender opp med mange ulike standarder for å deponere CO2-en, sier Jenssen.

Tidligere har det blitt vurdert om karbonet kan fryses ned til tørris og slippes ut i sjøen, men ifølge Jenssen er permanent lagring under bakken det mest realistiske alternativet for dem. 

Relativt raske kutt

LINCCS-prosjektet handler karbonfangst og lagring mer generelt. Wärtsila leder ett av fire underprosjekter, mens Aker Solutions, Lundin og Equinor leder de andre. De 111 millioner kronene fra staten deles ut over tre år. 

Jenssen opplever stor interesse for teknologien fra maritim bransje.

– Det er et stort sug i markedet etter dette. Vi tror ikke det er den eneste veien til utslippskutt, men det er en løsning som kan gi relativt store og raske kutt, sier Jenssen.

Les også

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.