VINNER: Skulpturen "Tempo" på Husnes i Kvinnherad kommune fikk i 2007 Norsk Lyspris. (Bilde: CP-Norway)

Fra discokuler til kunst

  • Kraft

CP-Norway AD

  • Etablert i 1993 og eies av Arne Grønsdal
  • Bakgrunn fra scene og tv-belysning fra 90-tallet med ansvar for en rekke større produksjoner, herunder: - Spelemannpriser 93-98 - Euro Song 96 i Oslo – og den offisielle Kulturbyåpningen i Bergen i 2000
  • Selskapet er leverandør til produksjonsselskap (Konsert/TV/Event/Teater)
  • Selskapet har spesialisert seg på energieffektiv LED-belysning med interaktive/dynamiske styresystemer.

KILDE: CP-Norway AD

BERGEN: – Du kan ikke gjøre noen forandringer i Bergen uten at det vekker noe debatt, ler Arne Grønsdal i CP-Norway AD as, som har stått for belysningen på taket på det nyrenoverte bygget. Her vil det sommerstid komme en uterestaurant.

MER ENN TEKNIKK: - Jeg håper at vi vil få mer fokus på estetikk framover. Lys er mye mer en teknikk, sier Arne Grønsdal i CP-Norway AD.
– Du kan ikke gjøre noen forandringer i Bergen uten at det vekker noe debatt, ler Arne Grønsdal i CP-Norway AD as, som har stått for belysningen på taket på det nyrenoverte bygget. Her vil det sommerstid komme en uterestaurant. Arne Grønsdal. Mona Sprenger

– Taket består av 56 ulike ruter, som vi har belyst individuelt med to LED-kastere. I tillegg har vi lagt LED-striper mellom dragerne med 50 programerbare RGB lyspunkter per stripe. Hver enhet har individuell farge og styrke. Vi kan styre belysningen på hele taket og legge inn ulike fargepaletter og enkel grafikk , forklarer han.

Det får Teknisk Ukeblad dessverre ikke oppleve på denne strålende solskinnsdagen.

– Det blir spennende å se hvordan det blir når uterestauranten står ferdig.

– Du kan ikke gjøre noen forandringer i Bergen uten at det vekker noe debatt, ler Arne Grønsdal i CP-Norway AD as, som har stått for belysningen på taket på det nyrenoverte bygget. Her vil det sommerstid komme en uterestaurant. Arne Grønsdal.

Diskotekene var starten

Grønsdal har jobbet med lys helt siden 80-tallet. Den gang var det bevegelige lyskastere og discokuler som var tingen.

– Bevegelig lyskastere ble først tatt i bruk som mye annen effekt belysning på disko- og nattklubber. På den tiden leverte vi belysning til om lag 50 klubber, sier Grønsdal, som mener at mye av grunnlaget for den effekt belysningen vi har i dag på tv, scene og teater ble lagt på denne tiden.

Etter discobølgen kom cafe latte-bølgen. Og det ble mindre bruk for lyskastere. CP-Norway AD spesialiserte da seg i stedet på scene- og tv-belysning.

– Siden tusenårsskiftet har vi fokusert på innovative dynamiske belysnings løsninger i det offentlige rom. Med det mener jeg alt fra utsmykninger og skulpturer til prosjekter i kjøpesentre, flyplasser, muser, barer, restauranter og nattklubber.

– Vi har tatt den samme kunnskapen om bruk av lys på scene og uteliv til ut i det offentlige rom. Målet er å skape teatralske stemninger og forsterke interiør og romfølelsen.

– Du kan ikke gjøre noen forandringer i Bergen uten at det vekker noe debatt, ler Arne Grønsdal i CP-Norway AD as, som har stått for belysningen på taket på det nyrenoverte bygget. Her vil det sommerstid komme en uterestaurant. Arne Grønsdal.

Kan modellere med lys

Grønsdal er klar på at LED-teknologien har åpnet nye muligheter:

– Men LED krever god prosjektering og riktig installering. Det avslører lett det som er bra og hva som er dårlig. Det er også viktig å finne riktig produkt til hver jobb, slik at effekten blir riktig i forhold til hva som skal belyses, sier lysdesigneren, som mener at LED har både positive og negative sider.

– I begynnelsen var LED ikke kostnadseffektive og de enkelte produsenten opererte med ulike data i forhold til effekt og levetid. De hadde ikke nok effekt og fargekvaliteten var ikke god nok. Ellers er utfordringen nå vel så mye levetid på elektronikken som på LED-kilden.

– Du kan ikke gjøre noen forandringer i Bergen uten at det vekker noe debatt, ler Arne Grønsdal i CP-Norway AD as, som har stått for belysningen på taket på det nyrenoverte bygget. Her vil det sommerstid komme en uterestaurant. Arne Grønsdal.

Hva er de positive sidene?

– LED er små og hendige. De er meget enkle å styre både når det gjelder farge, nivå og spredning. Ny teknologi reduserer fargeseparasjon og linsene på hver LED har blitt bedre. Samtidig reduserer de effektbehovet, varmeutviklingen og er energieffektive. Vi kan kort sagt belyse på mange flere nivå og modellere med belysning. Det gir oss muligheten til å jobbe mye mer dynamisk. Her stiller det krav til riktig kontroll utstyr som er enkle og brukervennlig.

– Du kan ikke gjøre noen forandringer i Bergen uten at det vekker noe debatt, ler Arne Grønsdal i CP-Norway AD as, som har stått for belysningen på taket på det nyrenoverte bygget. Her vil det sommerstid komme en uterestaurant. Arne Grønsdal.

Etterlyser mer estetikk

Grønsdal viser fram flere magasiner med artikler om arkitektur og lys.

– Det siste er media fasader. Har du hørt om det? Man bruker videoteknologi på fasadene, sier han og viser frem en artikkel.

– Men Norge er ikke Dubai. Jeg har ikke hørt noe mer om lyssetting av den nye Holmenkollen heller, sier han beklagende.

– Men jeg håper at vi vil få mer fokus på estetikk framover. Lys er mye mer en teknikk. God belysning krever god planlegging og forståelse av brukerens behov. Det skal forsterke romopplevelsen og det skader jo ikke å skape litt begeistring, sier bergenseren.

– Du kan ikke gjøre noen forandringer i Bergen uten at det vekker noe debatt, ler Arne Grønsdal i CP-Norway AD as, som har stått for belysningen på taket på det nyrenoverte bygget. Her vil det sommerstid komme en uterestaurant. Arne Grønsdal.