– Det er stengt ved Nationaltheatret på grunn av signalfeil etter tidligere brann, opplyser Bane Nor.
Ved 3-tiden natt til søndag ble tunnelen mellom Nationaltheatret og Oslo sentralbanestasjon stengt etter en kabelbrann.
Bane Nor kan per nå ikke si noe om hva som forårsaket brannen, eller når tunnelen vil være ferdig reparert. De varsler ny oppdatering klokken 21.00.
Skifter fortsatt kabler
Pressevakt Hary Korslund i Bane Nor forteller til TU rundt klokken 15.00 at de fortsatt skifter ut, skjøter og spleiser kabler der hvor brannen var.
– Etter hvert blir det en glidende overgang til testing av anlegget, forteller Korslund.
Han har ikke tall på hvor mange mennesker som jobber på Nationalteateret nå.
– Både signalkabler, telekabler og kabler til øvrig lavspenningsanlegg er skadet. Derfor er i alle fall mannskap fra tre ulike faggrupper involvert i arbeidet, sier han.
Pressevakt Anne Kirkhusmo opplyser rundt klokken 14.30 til TU at utbedringen er kompleks og tidkrevende. Kirkhusmo sier det er for tidlig å si noe om årsakene til brannen, og at de har fullt fokus på å utbedre skader.
– Jobber dere for å kunne åpne stasjonen i dag?
– Vi jobber for å kunne åpne stasjonen så raskt som mulig, også kommer vi med en ny statusoppdatering klokken 17.30, svarer hun.
– Men er det håp om å kunne åpne stasjonen i dag?
– Vi kommer med en ny oppdatering klokken 17.30, så da vil vi kunne svare på det, sier hun.
Høye temperaturer
Elleve linjer er rammet av togstansen.
– Det har brent i både signalkabler, telekabler og andre lavspenningskabler som går til Bane Nors ulike systemer, forteller selskapets pressevakt Harry Korslund til TU.
En vekter meldte fra om brannen, og brannvesenet ble tilkalt umiddelbart, forteller Korslund videre.
Sigurd Folgerø Dalen, kommunikasjonssjef i Oslo brann- og redningsetat, leser fra søndagens brannlogg at brannvesenet fikk melding om brannen klokken 02.52. Den første bilen var på stedet klokken 02.56, og brannmannskapet var i sporet 03.06. Dalen sier til TU at scenene ikke var dramatiske da brannvesenet kom fram.
– Da vi kom fram var egentlig brannen slukket. Vi har ikke hatt slukkeinnsats i tunnelen, brannen var slokket av personell fra Bane Nor ved vår ankomst. Personalet fra Bane Nor jobbet i tunnelen da vi kom fram. Vår jobb var da å sørge for at personene der nede ble godt ivaretatt, sier han.
Han understreker at beskrivelsene kan inneholde feil, ettersom de baserer seg på loggen.
Etter brannen ble slukket var det så høy temperatur på brannstedet at Bane Nors mannskap måtte vente i anslagsvis 1-1,5 time før de kunne undersøke skadene, sier Korslund.
Oppdaget flere skader
I løpet av natt til mandag ble det oppdaget flere skader som følge av brannen, opplyser Korslund til TU. Skadene ble oppdaget da de skulle teste reparasjonene de hadde gjort.
– I forbindelse med testingen ble det oppdaget enda større skader på kablene. Det er flere kabler og kabelkanaler som er skadet. Mer av det samme, sier Korslund.
De nyoppdagede skadene er sammenlignbare med det de allerede hadde oppdaget, men betyr at reparasjonene er mer omfattende.
– Omfanget har vist seg å være større, sier Korslund.
– Vet dere noe om hvorfor det brant?
– Nei, det kjenner jeg ikke til at vi gjør. Hovedinnsatsen vår er rettet inn mot feilretting, sier Korslund.
Skadene er størst på spor 1 og 2. Bane Nor vurderer om trafikken etter hvert kan gjenåpnes delvis på de andre sporene.
– Vi beklager ulempene dette skaper, skriver Bane Nor.
Brannen skjedde natt til søndag. Pressevakt Harry Korslund i Bane Nor sa til NRK at det var mye som hadde blitt ødelagt i brannen.
En rekke ulike kabler til forskjellige systemer må nå kuttes og kobles sammen igjen, forklarer Korslund.
– Arbeidet er i gang, men det er veldig omfattende for det er mye som har blitt ødelagt i brannen, sa han til NRK søndag.
Veitrafikksentralen opplyser til Aftenposten at det er saktegående trafikk på E18 inn mot Oslo mandag morgen.
Uværet: – Vurder om reisen er nødvendig