På dette arkivbildet tar et passasjerfly fra Lion Air av fra Juanda International Airport i Surabaya, Indonesia. Dette er ikke en 737 Max 8, men en 737-900ER som Lion Air var lanseringskunde på og mottok det første eksemplaret av sommeren 2007.
På dette arkivbildet tar et passasjerfly fra Lion Air av fra Juanda International Airport i Surabaya, Indonesia. Dette er ikke en 737 Max 8, men en 737-900ER som Lion Air var lanseringskunde på og mottok det første eksemplaret av sommeren 2007. (Foto: AP/NTB Scanpix)

Boeing 737 Max - Lion Air

Første Boeing 737 Max har gått tapt - piloten meldte om tekniske problemer

Nesten nytt fly styrtet med 189 om bord i Indonesia

189 personer var om bord i et passasjerfly som forsvant 11 minutter etter avgang fra Jakarta i Indonesia mandag morgen. 

Passasjerflyet, flight JT610 fra Jakarta til Pangkal Pinang i Indonesia, hadde ifølge den indonesiske katastrofeberedskapen 181 passasjerer, inkludert et barn og to babyer, og en besetning på åtte om bord. Dykkere er på vei til ulykkesstedet.

Flight JT610

Nesten nytt

Det aktuelle flyet, med serienummer 43.000, ble levert så sent som 13. august i år og tatt i bruk av Lion Air to dager senere. Det hadde 800 flytimer bak seg. Fartøysjefen og styrmannen hadde loggført henholdsvis 6.000 og 5.000 flytimer, ifølge selskapet.

Boeing har produsert over ti tusen eksemplarer av 737 siden den første versjonen ble tatt i bruk i 1968.

737 Max er fjerde generasjon og det første eksemplaret ble rullet ut av fabrikken Seattle tirsdag 8. desember 2015. Testflyet «Spirit of Renton», oppkalt etter fabrikkens tilholdssted, fløy første gang 29. januar i 2016. Max ble satt i drift hos de første flyselskapene i fjor. Det var Lion Airs malaysiske datterselskap Malindo Air som tok i bruk det første ruteflyet.

737 Max 8 er ifølge produsenten 14 prosent mer effektivt enn 737–800, som fortsatt produseres, og 20 prosent mer effektiv enn da 737 NG ble satt i drift for over 20 år siden. Det er den nye generasjonen motorer som i all hovedsak har æren for dette. Med nye og mer effektive CFM Leap 1B-motorer og aerodynamiske nyvinninger som de kløvde vingetuppene, er denne 737-en for eksempel i stand til å fly interkontinentale ruter.

Da Lion Air bestilte hele 230 fly, med opsjon på 150, i februar 2012, var dette den hittil største ordren for Boeing, med en listepris på over 22 milliarder dollar. Ordren kom like etter at Norwegian hadde bestilt sine fly.

Lion Air Group mottok det første B737 Max 9 i mars i år. Foto: Lion Air

Bestillingen fordelte seg på 201 eksemplarer B737 Max og ytterligere 29 737-900ER. Lion Air var lanseringskunde på 737-900ER og mottok det første flyet sommeren 2007. Selskapet var først i Asia til å fly 737 Max og dessuten global lanseringskunde for 737-9.

Lion Air har så langt mottatt 11 737 Max og har i tillegg 99 B737-800/900 i flåten. I mars i år var selskapet først til å motta Boeing 737 Max 9, og måneden etter bestilte Lion Air group 50 av den kommende 737 Max 10.

Leter videre

Det var Yusuf Latif, talsperson for de nasjonale lete- og redningsenhetene, som først bekreftet at flyulykken hadde skjedd. Talsperson Sutopo Purwo Nugroho i katastrofeberedskapen postet bilder på Twitter av vrakrester som ble funnet av lete- og redningsmannskaper i området, samt eiendeler som mobiltelefoner, bøker og bagasje plukket opp fra vannet. 

Redningsarbeider undersøker vrakrester man tror stammer fra Lion Air-flyet som har styrtet i Indonesia. i. Foto: AP/NTB Scanpix

Senere opplyste myndighetene at vrakrestene som var funnet var fra et Lion Air Boeing 737-fly. Letemannskaper melder også at de har begynt å finne kroppsdeler i vannet der flyet styrtet.

Flyet styrtet utenfor provinsen Vest-Java på øya Java, i et område der vannet er 30 til 35 meter dypt. På en pressekonferanse mandag opplyser Latif at dykkere forsøker å finne resten av vraket etter flyet.

ADS-B-data fra flyets transpondere, som Flightradar24 har lastet ned og analysert, tyder på at flygningen var unormal ganske kort tid etter avgang, både når det gjelder høyde- og hastighetsprofil. De nådde en høyde på 5.200 fot, og de siste dataene som ble overført 11 minutter ut i flygningen indikerer en vertikal hastighet på 30.000 fot i minuttet, altså omtrent 550 kilometer i timen. Dette er selvsagt noe ferdsskriveren vil gi mer nøyaktige svar på når den indonesiske havarikommisjonen (NTSC) finner denne og får analysert dataene, samt fra taleregistratoren (FDR/CVR).

Lion Air-sjef Edward Sirait opplyste på en pressekonferanse, ifølge Reuters, at ulykkesflyet hadde noen mindre tekniske feil på den forrige flygningen, og at dette ble løst etter boka. Selskapet har ikke funnet noen grunn til å sette resten av 737 Max-flåten på bakken.

Tidligere ulykker

Flystyrten mandag er den verste ulykken i Indonesia siden et fly fra AirAsia styrtet i havet 28.desember 2014 og 162 personer omkom

Dette var et Airbus A320-fly som var på vei fra Juanda lufthavn i Indonesia til Changi lufthavn i Singapore. Den utløsende årsaken til ulykken var en loddeskjøt som sviktet og deretter besetningens handlinger for å overkomme dette problemet, blant annet ved å ta ut ei sikring og dermed koble ut autopiloten. 

Den verste flyulykken i landet skjedde 26. september 1997, da et Airbus A300B4 FFCC fra selskapet Garuda Indonesia styrtet i et fjellområde under innflyging til Polonia lufthavn i Medan, Nord-Sumatra. Samtlige 234 om bord på Flight 152 omkom. Den direkte årsaken til ulykken var at flygerne ikke holdt rede på høyden sin under en utfordrende navigasjon inn mot flyplassen, men det var flere andre medvirkende årsaker.

Lion Air har tidligere vært involvert i en stor ulykke, da et annet Boeing 737–800 i 2013 bommet på rullebanen da det skulle lande på den øya Bali. Om bord var 101 passasjerer og sju ansatte. Alle kom fra hendelsen med livet i behold.

Indonesiske flyselskaper ble i 2007 bannlyst fra å fly til Europa på grunn av sikkerhetshensyn. Siden da har flere selskaper fått gjenoppta flygningene og i juni i år ble forbudet opphevet. Et tilsvarende flyforbud til og fra USA for indonesiske flyselskaper ble opphevet i 2016.

Kommentarer (21)

Kommentarer (21)