Trafikk og ITS

Forskningsrapport: Større veikapasitet i byområder ga økt trafikk og mer kø

Effekten av økt vegkapasitet i to byområder i Norge; Ålesund (Blindheimstunnelen) og Oslo (Sørkorridoren) bidro ikke til mindre køer.

Den planlagte E6 i Oslo øst, har som mål å avlaste Ring 3 mellom mellom Ryen og Teisen.
Den planlagte E6 i Oslo øst, har som mål å avlaste Ring 3 mellom mellom Ryen og Teisen. Illustrasjon: Aas-Jakobsen AS
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
20. mars 2020 - 13:12

Dette er konklusjonen i en vitenskapelig artikkel i tidsskriftet Transportation Research skrevet av forskerne Aud Tennøy, Anders Tønnessen og Frants Gundersen ved Transportøkonomisk institutt.

– Artikkelen bygger på våre undersøkelser av effektene av økt veikapasitet på arealutvikling, reiseatferd, trafikkmengder og kø. I tillegg så vi på hvorvidt utviklingen hadde blitt som forutsatt i analysene, sier forskningsleder Aud Tennøy på TØIs nettsider.

Bane Nor gjennomførte arbeid med grunnforholdene da raset skjedde.
Les også:

Raset i Levanger: Flere transport­selskaper varsler krav mot Bane Nor

Kapasitetsøkninger gir byspredning

I følge Tennøy viser funnene i studien at økt veikapasitet ble etterfulgt av byspredning, lengre arbeidsreiser og flere bilturer.

– Trafikken på veiene økte, og den nye kapasiteten ble gradvis fylt av biler. Etter hvert gikk trafikken like sakte som før i rushtiden, og det var flere bilister i køen. Det ble altså mer kø, sier Tennøy.

Kapasitetsøkningen ga ingen eller kun kortvarig reduksjon i kø og forsinkelser. I Sørkorridoren var forsinkelsene like store i 2015 som i 2003 før kapasiteten ble utvidet.

Det er forskerne Anders Tønnessen. Aud Tennøy og Frants Gundersen ved Transportøkonomisk institutt som står bak forskningsrapporten som nå er offentliggjort. Foto:  Transportøkonomisk Institutt
Det er forskerne Anders Tønnessen. Aud Tennøy og Frants Gundersen ved Transportøkonomisk institutt som står bak forskningsrapporten som nå er offentliggjort. Foto:  Transportøkonomisk Institutt

– Undersøkelsene våre viste klare indikasjoner på at byspredningen var forårsaket, eller i hvert fall muliggjort, av kapasitetsøkningene. Dokumentstudier og intervjuer viste at utbyggingen i ytre deler av Ålesund før utbyggingen var begrenset av kapasiteten på eksisterende vei. Tilrettelegging for utbygging i disse områdene var et viktig argument for å øke veikapasiteten. Dette lyktes. En bieffekt var økt trafikk og ny kø.

«Dersom mennesker oppholder seg i et område der massene glir ut eller raser kan de miste livet (...)», står det i analysen VG har fått tilgang til.
Les også:

Bane Nor visste at det var fare for store skader ved ras

Ga bilavhengig utbyggingsmønster

– I kommunene sør for Oslo bidro økt veikapasitet i sørkorridoren til økt etterspørsel etter og utbygging av boliger og arbeidsplasser. Den bilbaserte tilgjengeligheten resulterte i et bilavhengig utbyggingsmønster. Dette bidro til økt trafikk, og mer kø, forklarer Aud Tennøy.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Rittal
KI og bærekraft endrer datasentrene

Arealeffektene av den økte veikapasiteten var ikke inkludert i konsekvensutredningene for sørkorridoren. Det var eksplisitt forutsatt at økt veikapasitet ikke ville gi mer utbygging i ytterområdene enn det som uansett ville kommet.

– Vi har undersøkt plandokumenter knyttet til pågående planer for kapasitetsutvidelser og det ser ut til at de heller ikke tar hensyn til dette når de beregner effekter av kapasitetsutvidelsene, sier Tennøy.

Fra 1 oktober kan strømkunder i Norge få norgespris på strøm. Ordningen gir en fast pris på 50 øre per kilowattime strøm, ansatt hvor du er og når. I tillegg kommer nettleie, avgifter og eventuelle påslag fra strømleverandøren.
Les også:

I dag begynner ordningen med norgespris

Økt kapasitet hindrer nullvekst

Gjennom artikkelen i Transportation Research mener forskerteamet at de har dokumentert effekter av veikapasitet på arealutvikling, reiseatferd og trafikkmengder. Dette kan være nyttig kunnskap for politikere og fagfolk når de vurderer om økt veikapasitet er en god løsning på trafikk- og miljøproblemer i byområdene.

– Vi vet at oppskriften for nullvekst er tiltak som fortetting og transformasjon i og ved sentrum, stoppe utbygging i ytterområdene, styrke sentrum, bedre kollektivtilbudet, tilrettelegge for sykling og gåing og innføre restriktive virkemidler mot biltrafikken.

– Våre resultater viser at det kan bli vanskelig å nå nullvekstmålet om man fortsetter å bygge ut veikapasiteten i byområdene. Da er det for eksempel interessant å spørre seg hvorfor man i Oslo planlegger å bygge ut E18 vestover og E6 Oslo øst, sier Aud Tennøy.

Forskningen er finansiert av Norges forskningsråd.

Høyres forsvarspolitiske talsperson Peter Frølich, her etter partiets sentralstyremøte tidligere i høst.
Les også:

Mener arbeidet med å ruste opp Norge kan bli forsinket

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.