Fordommer og myter gjør det vanskelig å bli kvitt masse fra tunnelboring
Over seks millioner tonn stein må fjernes for at Oslo skal få ny vannforsyning. Noe av det har vist seg vanskelig å bli kvitt. Bane nor gjorde de samme erfaringene med masse fra Follotunnelen.
Forberedelsene til å sprenge ut haller som er store nok til at tunnelboremaskinene kan monteres og begynne sin del av jobben er godt i gang under Huseby.Foto: Joachim Seehusen
Det meste av maskiner og utstyr som brukes går på strøm.Foto: Joachim Seehusen
Sprengstein fra en salve dynamitt er det lett å få avsetning for - massene fra tunnelboremaskiner, med mye sand, silt og grus er det stor skepsis mot å ta imot.Foto: Joachim Seehusen
To millioner tonn av totalt seks millioner tonn er masse fra tunnelboremaskiner. Denne massen har dårlig rykte, mange karakteriserer den som ubrukelig og som søppel.Foto: Joachim Seehusen
Sikringsbolter og sprøytebetong fører til at tunnelen ikke skiller seg veldig mye fra en ordinær vei- eller jernbanetunnel. Dett er en adgangstunnel som aldri blir fylt med vann.Foto: Joachim Seehusen
Her skal det støpes et lite basseng. Alle kjøretøyene som forlater tunnelområdet må kjøre gjennom for å skylle vekk så mye av sølen som mulig før de kommer ut på vanlig vei. Etter mellombassenget og tunnelåpningen blir veien asfaltert.Foto: Joachim Seehusen
Leon Eide har sittet i møter med representanter for byggenæringen som karakteriserer massene fra tunnelboremaskiner som ubrukelig søppel.Foto: Joachim Seehusen