NYHETER

For 25 år siden, nr. 2 2005

10. feb. 2005 - 13:17


Hjertesukk fra vegsjefen

Og så et lite hjertesukk. Vi forstår at det må være fristende for konsulenter og kolleger på helt andre tekniske områder å kaste seg inn i debatten om nye løsninger. Men for det første er det noe sent å blande seg inn i diskusjonen etter at endelig politisk vedtak er fattet og arbeidet i marken er påbegynt. For det annet ser det ut til at man så lett glemmer å vurdere tidsperspektivet.

Det er ikke mulig å utføre noe i marken som absolutt alle er enig i. Det som er til gavn for mange, kan bli til ulempe for noen. Derfor vil alltid alle alternativer, uansett når de lanseres, få en viss støtte og skape forhåpninger hos noen, om ikke annet ved at intet skjer.

Alle som er interessert i å løse veg- og trafikkproblemer i vårt land, bør overveie om de ikke av og til bidrar til at intet skjer. Og det er sjelden den beste løsning.

Gjestelederskribent, vegsjef Per H. Ulstad



Snø på overtid

Nesten halvparten av nedbøren hittil i vinter har kommet i løpet av helgene. Ytterligere 25 prosent kom på hverdagsnettene. Det betyr at omkring 70 prosent av nedbøren er kommet til tider av døgnet da Vegvesenets brøytemannskaper normalt skulle hatt fri!

Tallene stammer fra Bærum, nærmere bestemt fra værstasjonen på Dønski. Mange vegkontorer er allerede tidligere i vinterhalvåret kommet i konflikt med arbeidsmiljølovens bestemmelser om maksimal bruk av overtid.



Lyspunktet

At det også i fremtiden vil finnes asfaltprodukter, er tross ellers dystre utsikter i vegsektoren et lyspunkt. I dag får landets kommuner bare dekket 27 prosent av sitt asfaltbehov.

Fra referat fra Asfaltdagen.


Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Prefabrikert kulvert

Å føre en veg under jernbanen medfører som oftest at jernbanen midlertidig må legges om. For første gang vil det her i landet bli brukt en metode med prefabrikert kulvert for en veg som skal føres under jernbanen ved Fagerli i Oppegård. Metoden går ut på å presse kulverten gjennom løsmasser til den er riktig plassert.













































Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.