PROSJEKTER

Fire norske og en utenlandsk entreprenør ber om å få levere tilbud på E6 Helgeland

Statens vegvesen skal nå gjennomgå søknadene og invitere de tre best kvalifiserte leverandørene til å delta i konkurransen.

  25. januar i år slapp samferdselsminister Jon-Ivar Nygård nyheten om at de to siste strekningene i prosjektet E6 Helgeland skal bygges. Her sammen med prosjektleder  Bård Nyland.
25. januar i år slapp samferdselsminister Jon-Ivar Nygård nyheten om at de to siste strekningene i prosjektet E6 Helgeland skal bygges. Her sammen med prosjektleder Bård Nyland. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
2. mai 2022 - 07:00

Den solide interessen for å få bygge de to traseene i prosjektet er godt nytt for prosjektledelsen i Statens vegvesen.

De fem leverandørene er Aldesa Construcciones S.A, Bertelsen & Garpestad AS, Hæhre Entreprenør AS, Johs. J. Syltern AS og Risa AS.

 – Vi er meget godt fornøyd med at disse fem leverandørene ønsker å delta i vår konkurranse. Vi føler oss trygge på at de vil være godt egnet til å gjennomføre denne jobben, sier prosjektleder for E6 Helgeland, Bård Nyland, i en pressemelding fra Statens vegvesen.

Statens vegvesen skal nå gjennomgå søknadene og invitere de tre best kvalifiserte leverandørene til å delta i konkurransen.

Kontrakten det skal konkurreres om er en totalentreprise og konkurransen vil bli gjennomført med forhandlinger. Det tas sikte på å tildele og signere kontrakt løpet av november 2022. Fysisk anleggsstart er planlagt i løpet av våren 2023, med overlevering av ferdig veg i oktober 2024.

Indrefilet med få hindringer

Arbeidene omfatter prosjektering og bygging av omkring 9,6 kilometer ny E6 med fartsgrense 90 km/t på strekningen Trøndelag grense-Majahaugen og Flyum-Kappfjellia. Ny veglinje går stort sett i jomfruelig terreng utenfor eksisterende E6.

Indrefileten: Ny veglinje går stort sett i jomfruelig terreng utenfor eksisterende E6. Det gjør rask og effektiv utbygging mulig. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Indrefileten: Ny veglinje går stort sett i jomfruelig terreng utenfor eksisterende E6. Det gjør rask og effektiv utbygging mulig. Illustrasjon:  Statens vegvesen

I tillegg skal strekningen Kappfjellia-Lille Majavatn klargjøres for 90 km/t. Det er sanering av avkjørsler, bygging av sideveger samt noe bearbeiding av sideterreng som skal utføres på denne strekningen.

– Her ligger det an til en rask og effektiv utbygging fordi det meste av vegen ligger i jomfruelig terreng uten større utfordringer. På Helgeland har vi god erfaring med å utvikle og gjennomføre våre kontrakter i tett samspill med entreprenørene, sier Bård Nyland.

Statens vegvesen har satt av drøyt 500 millioner kroner til de to parsellene.

Nesten bare 90-sone

Når de siste to strekningene står ferdig har Statens vegvesen siden oppstarten i 2015 bygd og utbedret 142 kilometer ny vei gjennom Helgeland. Av dette vil hele 120 kilometer være 90 sone.

E6 fra Nordland grense til nord på Saltfjellet vil da med få unntak ha gjennomgående god eller høy standard.

Totalt vil det bli brukt 9,5 milliarder kroner på E6 Helgeland, fra Saltfjellet til Trøndelag grense.

I september 2022 gikk et ras over E39 ved Hennset og traff et hus i Valsøyfjorden i Heim kommune i Trøndelag.
Les også

Avdekket for dårlig håndtering av skredrisiko. Vegvesenet og Nye Veier skal under lupen

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.