«Orion» blir verdens første tungløftskip med gassmotorer. Wärtsilä skal levere seks dual fuel-motorer, gassystemet og seks thrustere. (Bilde: DEME)

WÂRTSILÂ

Finsk-norsk teknologi sørger for verdens første tungløfteskip på gass

Bygges i Kina.

Belgiske Dredging International (DEME) bygger et 216,5 meter langt tungløftskip ved et av Coscos skipsverft i Kina.

Finsk-norsk teknologi sørger for at dette blir verdens første i sitt slag med gassmotorer.

DEME har lagt vekk på mest mulig miljøvennlig design og tekniske løsninger, deriblant gassmotorer, Clean Design-klasse  og Green Passport. Skipet skal også ha et system for energigjenvinning i form av konvertering av eksosvarme til elektrisk energi.

Finland-Norge

Fartøyet utstyres med gassmotorer og det som i hovedsak er et norskutviklet gassystem (LNG Pac) fra Wärtsilä.

Motorleveransen består av fire 9-sylindrete 46DF og to 6-sylindrede 20DF gassmotorer (dual fuel). Motorene leveres verftet i løpet av 2017, mens fartøyet skal overleveres til DEME i 2019.

Skipet skal ha en installert effekt på 44.180 kW som i tillegg til framdrift også skal gi kraft til en 3.000 tonnskran med 50 meters løftehøyde. Maks løftehøyde er på hele 170 meter, men med lavere vekt i kroken.

Fartøyet er designet med stort dekksareal og lastkapasitet slik at det kan transportere store og tunge understell og annet utstyr for vindkraftverk og offshorekonstruksjoner.

Møter nye krav fra vindbransjen

Wärtsilä skriver i en pressemelding at DEME også har bestilt fire thrustere og to spesialdesignete, opptrekkbare thrustere.

DEMEs datterselskap GeoSea skal operere skipet, som skal hete «Orion».

Administrerende direktør Luc Vandenbulcke i GeoSea sier i en pressemelding at Orion vil møte nye krav fra vindkraftbransjen til montering av større, tyngre og høyere vindkraftturbiner.

– Orion vil være i stand til å montere megastore monotårn på større dyp. Med DP3 kan vi fortsette operasjoner under de mest utfordrende forhold, sier Vandenbulcke.

Orion skal ha køyeplass til 131 personer om bord.

I tillegg til installasjon av vindkraftturbiner, er fartøyet også beregnet på installasjonsarbeider for oljeindustrien samt fjerning av plattformer.

Ifølge DNV GL er det 210 skip i verden i drift eller under bestilling med LNG-motorer.

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)