DEBATT

Finnes ikke utslippsfri energi som tillater praktisk bruk av planende båter i dag

TUs sjefredaktør er flåsete i sin omtale av motorbåtene, skriver salgssjef Stein Harald Jørgensen i dette debattinnlegget.

Sjefredaktør Jan M. Moberg får kritikk for sitt utspill mot båtprodusentene. Her en CAP 28 WA, som Moberg selv har hatt.
Sjefredaktør Jan M. Moberg får kritikk for sitt utspill mot båtprodusentene. Her en CAP 28 WA, som Moberg selv har hatt. Foto: Capelli
Stein Harald Jørgensen, salgs- og produktsjef Erling Sande AS, Drammen
12. juli 2019 - 19:22

Vi er selvsagt som bransjeaktør svært opptatt av å bringer verden fremover, og å gjøre våre produkter mer miljøvennlige.

Men, jeg tror ikke det er hensiktsmessig for noen å slenge rundt seg med udokumenterte påstander og i tillegg ha et urealistisk forhold til alternative teknologier.

Sjefredaktør Jan M. Mobergs påstand om at en 24-28 fots båt i dag bruker over 2 liter drivstoff pr. nautisk mil er flåsete og feil. Sannheten ligger som regel et sted mellom 1-1,5 liter pr. nautisk i planende hastigheter og er lavere i deplasement fart. Et eksempel er en relativt tung familiebåt på ca 24 fots lengde med 175 hk motor. Dette er ikke en lettdreven båt med spesielt lavt forbruk. Denne bruker ca 1 liter pr. nautisk ved marsjfart på 20-24 knop og ca 0,5-0,6 liter pr. nautisk ved deplasement fart (ca 6 knop).

En 27-28 fots planende båt bruker i dag ca 1,5 liter pr nautisk på marsjfart og under 1 liter pr. nautisk ved sakte fart. Det kjøres i virkeligheten mye mer sakte enn fort. På full gass kan man sikkert klare å finne båter med 300 hk som bruker 2 liter pr. nautisk i 50 knop, men disse kjører nesten aldri på fullt, og ligger i mange tilfeller ned mot 1 liter pr. nautisk i 25-30 knops fart.

Til saktegående bruk kan el til en viss grad brukes, men også der er det store utfordringer i forhold til sikkerhet utaskjærs

Det finnes ikke batteriteknologi eller annen utslippsfri energi som tillater praktisk bruk av planende båter i dag. Sannsynligvis ikke på ganske lang tid ennå. Energitettheten i batteriene er rett og slett for liten. Vekt er selvsagt også en stor utfordring. I tillegg kommer sikkerhetsaspekt, infrastruktur osv. Til saktegående bruk kan el til en viss grad brukes, men også der er det store utfordringer i forhold til sikkerhet utaskjærs og ikke tilstrekkelig energi/rekkevidde til å «stå imot» dårlig vær, for eksempel.

Vi ønsker jo alle å gå i miljøvennlig retning, men å pushe et budskap om «el-båt» i dag et budskap om å hindre folk i å velge «planende» båt og kun kjøre sakte, samt ta stor sikkerhetsrisiko. I tillegg er det altfor dyrt! Man vil med andre ord stenge av 90 prosent av dagens marked. Vi får håpe den positive utviklingen for de fossile marine motorene fortsetter, og det gjør den sikkert. Bilindustrien og andre vil sikkert også fortsette å presse frem bedre batteriteknologi, som på et eller annet tidspunkt vil være funksjonelt i båt. Men vi er langt fra der i dag.

MS Fjorddronningen ble levert fra Oma Baatbyggeri til Norled i 2019.  Hurtigbåten går mellom Tromsø og Harstad med opptil 296 passasjer og med toppfart 34 knop. Framdrift besørges av fire MTU dieselmotorer og vannjet. CO2-utslipp er 106 gram pr. kilometer pr. passasjer – det vil si en drøy åttedel av tallene fra TØI-rapporten fra 1993.
Les også

Frikjenner hurtigbåter som «miljøversting»

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.