Det høres ut som råstoff for en situasjonskomedie, eller eventuelt et nytt realitykonsept:
Sniklytting
Hva skjer med tiltroen til naboene, dersom du vet at et ukjent antall av dem potensielt kan sitte i andre enden hver gang du snakker i telefonen?
– Man vil jo nødig framstå paranoid, men jeg har jo måttet si til moren min at vi bør holde det kort, siden det kan være andre på linja, sier Kåre Frøytland, en av de berørte til Teknisk Ukeblad.
Krøll på linja
Frøytland er selv senioringeniør innen nettopp teleinfrastruktur.
Han avgrenset selv etter beste evne problemet da han i slutten av februar skjønte at det var noe underlig fatt med telefonsystemet der han bor på Vanse utenfor Farsund.
– Selv har jeg ikke fasttelefon. Men når jeg ringer fra min mobiltelefon til et nummer i fastnettet, ringer det også hos naboen på hans fasttelefon. Og dersom jeg får en oppringning fra et fastnummer til min mobiltelefon, skjer det samme, sier Frøytland.
Konferanse
Resultatet har i perioder vært at nabolaget har måttet lære seg til vanen å ta telefonen på en ny måte, forteller han.
– Folk har jo måttet lytte et par sekunder før de gir seg til kjenne, inntil de føler seg sikre på at anropet ikke egentlig er ment for noen helt andre, forteller Frøytland, som skjønte omfanget av problemet etter litt eksperimentering:
– Jeg forsøkte å ringe fasttelefonen til naboen bortenfor naboen. Da hadde vi plutselig telefonkonferanse, sier han.
Fikses nå
Informasjonssjef for Telenor i Sør-Norge, Per A. Meling, kan etter en sjekkerunde med den lokale underentreprenøren opplyse om at problemet omsider er under utbedring.
– Ifølge de opplysningene jeg har fått, er dette et problem som gjelder ti av våre kunder – og som har vært der i hvert fall siden januar eller februar. Vi strekker nå ut 800 meter ny kabel, hvorav omtrent 500 meter fortsatt gjenstår, sier han til Teknisk Ukeblad.
Blykabler fra krigen
Meling forteller at problemet har vært overslag mellom kabelparene i ledningssløyfen hvor hele nabolaget på Vanse er tilknyttet.
– Dette er en gammel blykabel som ble lagt av tyskerne under krigen, og som når den er blitt slitt og utsatt for fukt har gitt slike utslag. Entreprenøren håper utskiftingen skal være gjort i løpet av måneden, men det er nok tryggest å si at vi vil komme et stykke ut i juni før problemet er helt borte, sier informasjonssjefen.
Fram og tilbake
Da Kåre Frøytland, som kommer i tillegg til de ti Telenor-kundene Meling nevner, først gjorde teleselskapet oppmerksom på nabolagets påtvungne nye telefonvaner, ble han henvist til sin mobiloperatør Tele2 – som igjen sendte ham tilbake til Telenor igjen.
Siden har han hørt lite eller ingenting.
– Jeg ser jo at kabelrullen og markeringen ligger der, men ingen sier fra om jobben er gjort. Jeg forventet i det minste et svar på hvor lenge mine samtaler har kunnet bli lyttet på av andre, og hvor mange personer dette i så fall gjelder, sukker han.
For lenge
Utover det som går fram i artikkelen, har ikke Telenor planer om ytterligere informasjonsarbeid overfor dem som ikke er kunder av selskapet.
Per A. Meling mener Tele2 i dette tilfellet burde tatt saken videre til Telenor på kundens vegne, men beklager samtidig at feilen har fått leve videre gjennom vinteren.
– Det er riktignok noe usikkert når vi ble gjort oppmerksomme på problemet, men det ser uansett ut til å ha gått lengre tid enn det skal å få rettet dette opp, sier han.