TUNNELER

Fem entreprenører konkurrerer om oppgraderingen av Glaskartunnelen

Ved anbudsåpning på tunnelen i Bergen, hadde fem entreprenører vist interesserte for jobben. Inntil fire av dem går videre til forhandlinger.

Glaskartunnelen er en tunnel på europavei 39 og europavei 16 i Bergen har to løp på henholdsvis 592 og 580 meter. Det første løpet åpnet 4. juli 1985, og det andre 18. juni 1990.
Glaskartunnelen er en tunnel på europavei 39 og europavei 16 i Bergen har to løp på henholdsvis 592 og 580 meter. Det første løpet åpnet 4. juli 1985, og det andre 18. juni 1990. Foto: Statens vegvesen
21. feb. 2023 - 10:10

De som innen fristen meldte sin interesse til deltagelse og nå skal gjennom prekvalifisering er:

  • Birkeland Entreprenørforretning
  • Bertelsen & Garpestad
  • Arbeidsfellesskap Fyllingen Maskin, Strand, Magnus M Thunestvedt
  • Kraftmontasje
  • OneCo Infra

Statens Vegvesens kontraktsform åpner for å gå videre med inntil fire tilbydere. De utvalgte entreprenørene vil få sin invitasjon etter at prekvalifisering er gjennomført 8. mars.

Frist for første tilbud i kontrakten før forhandlingsrunde er 31. mars, og en tar sikte mot oppstart av rehabiliteringa i juli.

Les også: Den første konkurransen måtte avlyses.

Bygd på tidlig 90-tallet

Glaskartunnelen skal få full oppgradering av elektriske og styringstekniske installasjoner, samt alt av anleggs- og byggeteknisk utstyr i de to tunnelløpene. Nye grøfter, sprenging, sikring av berg og ny vann- og frostsikring inngår i arbeidet som skal utføres.

Glaskartunnelen ligger på E39 i Åsane nord for Bergen. Det er en toløpstunnel med to kjørefelt i hver retning. Sørgående løp er på 597 meter og ble åpnet i 1990, profilet er T9,5. Nordgående løp er på 585 meter og ble åpnet i 1994, og profilet er T11,5.

Årsdøgntrafikken i 2020 var på 48.000 kjøretøy.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.