LUFTFART

Feil på ambulansefly tvang pilot til å avbryte oppdrag

Et ambulansefly fra Babcock måtte i julen avbryte en flyging fra Kirkenes til Mehamn like før landing på grunn av en teknisk feil.

Fire av de nye Beech B250 ambulanseflyene til Babcock ble i starten av desember tatt ut av tjeneste etter tekniske feil. Andre juledag oppsto en lignende feil på ett av flyene på vei til Mehamn i Kirkenes.
Fire av de nye Beech B250 ambulanseflyene til Babcock ble i starten av desember tatt ut av tjeneste etter tekniske feil. Andre juledag oppsto en lignende feil på ett av flyene på vei til Mehamn i Kirkenes. Arkivfoto: BSAA/ NTB scanpix
30. des. 2019 - 11:04

Feilen ligner på den som satte fire av Babcocks fly på bakken for tre uker siden, skriver Nordlys.

Andre juledag måtte ambulanseflyet avbryte en flyging fra Kirkenes til Mehamn rett før landing. Hendelsen blir bekreftet av Babcock.

– Flyet opplevde variasjoner i turtall på høyre motor, med samme grunnleggende karakteristikk som tidligere erfarte uregelmessigheter, skriver Hans Skog-Andersen, sjef for flyoperasjoner, i en epost til avisen.

Piloten avbrøt innflygingen og valgte å fly til Alta.

– Resten av turen gikk som normalt. Data ble lastet ned fra flyet etter landing i Alta, og analysen indikerte at en komponent som overvåker og justerer for høyt turtall i propellsystemet, trådte i funksjon på et litt for tidlig tidspunkt, sier han.

Kun på ett fly

Babcock bekrefter at det aktuelle flyet var blant de fire flyene som ble satt på bakken tidligere i måneden.

– Men dette er ikke samme feil. Forskjellen fra tidligere er at uregelmessigheten denne gangen er lokalisert til en bestemt komponent i ett fly, og det er ikke observert tilsvarende på andre fly i flåten, sier Skog-Andersen til NTB.

Den aktuelle delen er nå byttet, og Luftambulansetjenesten og Luftfartstilsynet er varslet om hendelsen.

Bekymret

Kommuneoverlege og rådgiver Jan Eggesvik i Lebesby og Gamvik kommune i Finnmark er ikke beroliget av forsikringene fra Babcock.

– Jeg blir dypt bekymret, og jeg vet hvor dårlig omdømme selskapet har blant mine pasienter. Når de hører om hendelser som dette, gjør det dem enda mer bekymret, sier han til NTB.

– Noen sier at de ikke tør å gå inn i flyene, legger Eggesvik til.

Babcock forsikrer på sin side om at sikkerheten alltid går foran.

– Tekniske uregelmessigheter på fly kan oppstå, men Eggesvik og pasientene kan være trygge på at vi har rutiner og prosedyrer for å fange opp og håndtere alle slike hendelser, og at det er trygt å fly, sier Skog-Andersen.

Han påpeker at Babcock som flyselskap er underlagt Luftfartstilsynet, som er øverste ansvarlige myndighet for flysikkerhet i Norge.

SAS-pilotene har sendt bekymringsmelding om sikkerheten.
Les også

SAS-piloter har sendt bekymringsmelding

Fornøyd

Helseforetaket Luftambulansetjenesten HF, som har tildelt Babcock anbudet for luftambulanseflyene i nord, presiserer at flysikkerhet og omdømme er to forskjellige ting.

– Når det gjelder sikkerheten, forholder vi oss til at Luftfartstilsynet er fornøyd med måten Babcock håndterer flysikkerheten på. Samtidig opplever vi at selskapet setter sikkerheten for mannskap og tjenestens pasienter foran eget omdømme, sier kommunikasjonsrådgiver Knut Haarvik i Luftambulansetjenesten til NTB.

Han viser til at da Babcock satte fire kortbanefly på bakken i desember, så ble dette gjort for å ivareta sikkerheten.

– Ut over at selskapet naturligvis tapte penger på tiltaket, svekket det også selskapets omdømme som leverandør av ambulanseflytjenester fordi beredskapen ble rammet. Men selskapet fikk ros av Luftfartstilsynet for sitt sikkerhetsarbeid, sier Haarvik.

Mandag formiddag opplyser han at beredskapen for luftambulansetjenesten for øyeblikket er bra.

– Med unntak av Kirkenes, som er av beredskap noen timer i formiddag og i kveld er alle baser på beredskap. I tillegg er Forsvarets helikopter i Kirkenes samt et ekstra jetfly i beredskap, sier Haarvik.

Kystvakten deler torsdag dette bildet fra kystvaktskipet KV Sortland deltar i søket etter vrakdeler fra helikopteret som styrtet utenfor Bergen onsdag kveld.
Les også

Ber om å redusere produksjonen: : – Må sørge for minst mulig risiko

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.