Jernbanedirektør Elisabeth Enger sier at all tilgjengelig kompetanse er brukt. Det stemmer ikke.
I går og i dag har Strukton Rail sendt 34 ansatte i permisjon. Grunnen er mangel på oppdrag.
Lasse Fjell, direktør for den norske delen av det internasjonale jernbanekonsernet ønsker ikke å kommentere situasjonen ut over at det er mangel på tilgjengelige jobber som ligger bak permitteringene.
Underlige prioriteringer
– Det er underlige prioriteringer i Jenbaneverket, sier Tom Kappelslåen, hovedtillitsvalgt i Strukton Rail.
– Det er mye som kunne vært gjort og som burde vært gjort. Jobbene finnes, men det tar så lang tid å få ting i gang. Vi ser at i region nord, i Trondheim, er det helt andre prioriteringer enn i Oslo-området og der får vi gjort ting. Vi driver over hele landet og ser store behov for å gjøre noe.
Kappelslåen peker på at til en viss grad er arbeid med jernbanen sesongpreget, det blir gjort mindre om vinteren og nå har det vært mye sne og kulde.
– Men det er mye som er kritikkverdig med Jernbaneverket. Nå vil nok noen slutte og da kan det bl færre når det tar seg opp igjen midt i februar, sier han.
Ny modell
I Norsk Jernbanedrift er administrerende direktør Ernst Terje Jakobsen også kritisk til Jernbaneverkets måte å håndtere situasjonen på.
– Jernbaneverket burde vært organisert som Vegvesenet. Der ble jo Mesta skilt ut og i dag har de kun et forvalteransvar. I dag tar Jernbaneverket det meste av feilrettingen på egen hånd, det blir ikke like effektivt. Jeg tror det hadde fungert mye bedre om vi hadde håndtert det. For private betyr insitamenter så mye mer, vi har dagbøter om vi ikke gjør jobben vår, Jernbaneverket deler ikke ut dagbøter til seg selv, sier Jakobsen.
Selv om det har vært en økning i inneværende år har Jakobsen likevel tro på at trange budsjetter har betydd mye for sviktende vedlikehold.
Joint Venture
Men han har nok å gjøre, og forbereder seg på vekst i det norske jernbanemarkedet. Norsk Jernbanedrift har inngått en avtale med tyske Spitzke og sammen har de to dannet NJD Spitzke AS.
– Det gir oss en teoretisk tilgang på maskiner og kompetanse som er mer enn dobbelt så stor som det som finnes i hele Norge, sier Jakobsen.
Han er enig i at det er mangel på kompetanse i Norge.
– Vi skulle gjerne hatt flere med jernbanekompetanse, vi har både ingeniører og lærlinger vi lærer opp internt.
Jakobsen mener det er realistisk å ha dobbeltspor på hele InterCity-trianglet (Skien - Lillehammer - Halden) innen ti år.
– Ja, det er det kapasitet til, det er et spørsmål om vilje fra politikerne.