BYGG

Får ferske føreopplysninger

Truls Tunmo
10. sep. 2010 - 10:28

Statens vegvesen skal nå teste et system som oppdaterer prognosene hver time.

Det er stor variasjon i temperaturen både i luften og på veibanen innenfor et kontraktsområde.

Entreprenørene er avhengige av data fra værstasjonene for å avgjøre når de må brøyte og strø.

Les også: Investerer i nye værstasjoner

Prognoser for strekninger

Mens yr.no viser været for et område, vil Statens vegvesen legge prognoser ned på veistrekninger på for eksempel 200 meter, skriver vegvesen.no.

– På nettportalen ”Vegvær” kan entreprenørene få et bedre grunnlag for når de skal gjøre tiltak.

Ved hjelp av prognoser som blir presentert i både kart og grafer, skal de kunne gjøre rett tiltak til rett tid, sier prosjektleder Stine Mikalsen i Statens vegvesen.



Bedre kjøreforhold

Hun sier at dette vil gi bedre kjøreforhold, mindre miljøbelastning og færre ulykker.

– Kategoriene vi kan melde er tørt, vått, isglatt, snø, snøfokk med svak/sterk vind og underkjølt regn, i tillegg til veibanetemperatur.

Så om det for eksempel er fare for rim klokken 12, vil entreprenørene kunne rykke ut og salte i rett tid, sier Mikalsen.



Testes i vinter

Systemet skal nå bli testet av entreprenører langs hovedveier i Østfold, på riksveg 52 i Hemsedal og riksveg 136 Lesja.

I løpet av vinteren skal prognosene testes, og det skal gis tilbakemelding slik at Vegvesenet kan utvikle systemet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling


– Lettere å planlegge

– Det blir lettere for entreprenøren å planlegge og bemanne, og entreprenørene kan få en mer strukturert arbeidsdag samtidig som vedlikeholdet er godt nok.

Dette er også et nyttig verktøy for byggherremiljøet. Ut i fra prognosene kan de sjekke om entreprenørene har saltet når de skulle, sier Mikalsen.



– Lite midler

Entreprenørene i hele landet får i høst tilgang til den nye web-løsningen, men i første omgang er det bare prognoser på veier i Østfold og på de to fjellovergangene.

– Vi skal utvide prognoseområdene og bygge opp et nasjonalt system der vi samler inn og viser data fra Vegvesenet sine 250 værstasjoner.

Men for å få ut ønskede prognoser må disse stasjonene ha en viss standard. Det er regionene som eier og drifter dette, og de fleste har lite midler til dette, sier Mikalsen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.