Zerokyst – Grønn Plattform

Får 120 millioner kroner til hydrogendrevne fiskebåter

Prosjektet Zerokyst har som mål å utvikle utslippsfrie fiskebåter. Nå får de støtte fra myndighetene.

Erik Ianssen er leder for Zerokyst.
Erik Ianssen er leder for Zerokyst. (Foto: Zerokyst)

Prosjektet Zerokyst har som mål å utvikle utslippsfrie fiskebåter. Nå får de støtte fra myndighetene.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Fra før har bedriftene i prosjektet satt av 65 millioner kroner fra egen lomme til å utvikle hydrogenfiskebåter og et forsyningssystem for hydrogen. Nå er det klart at myndighetene går inn med 120 millioner kroner i tillegg.

Planen er å utvikle en hydrogenelektrisk drivlinje og bygge et fiskefartøy rundt denne. De skal også bygge om 10 eksisterende fartøy til å kunne gå på hydrogen. I tillegg skal de bygge ut regional infrastruktur med landstrøm og hydrogenfyllestasjoner i Lofoten. Hydrogenproduksjonen skal skje på Vannøya i Karlsøy i Troms.

Det er mannen bak båtbyggeren Selfa og selskapet Hymatech, Erik Ianssen som leder Zerokyst. Prosjektet består også av 11 andre bedrifter og forskningsinstitusjoner.

– Med ZeroKyst skal vi styrke norsk verdiskaping og eksport gjennom grønn vekst. Vi skal demonstrere at både nye og eksisterende fartøy i sjømatnæringen kan bli utslippsfrie, og bidra til 50 prosent utslippskutt fra fiskeri- og havbruksfartøy innen 2030, sier Ianssen i en pressemelding.

Deltakerne i Zerokyst

  • Skipsbygger Selfa Arctic (prosjektleder)
  • Teknologileverandøren Hymatec
  • fiskebåtrederiet Øra
  • Verftet Ballstad slip
  • landstrømselskapet Plug holding
  • elektrifiseringsselskapet Lofotkraft Muligheter
  • teknologileverandøren Siemens Energy
  • Sintef
  • næringsklyngen Renergy
  • NTNU
  • Flakstad kommune
  • energi- og infrastrukturleverandøren H2 Marine/Greenstat

I tillegg har Norges Kystfiskarlag og Lofotrådet (kommunene Røst, Værøy, Moskenes, Flakstad, Vestvågøy og Vågan) gitt sin støtte til prosjektet.

Mer enn halve budsjettet

Prosjektet skal etter planen gå over tre år. Totalbudsjettet er beregnet til 200 millioner kroner, og partene har tidligere meldt at de ville få om lag halvparten dekket av Grønn plattform-ordningen.

Renergy, en klynge som er en av partene i prosjektet, forventer at prosjektet kan skape og eksportere verdier for 100 milliarder kroner hvis de lykkes.

Prosjektet deles inn i en kompetansedel og en industridel. Kompetansedelen handler om å utvikle løsninger slik at hydrogensystemene blir trygge, lengevarende og energieffektive. Industridelen handler om å bygge og utvikle drivlinjen, fartøyene og infrastrukturen.

44 søkte

Forskningsrådet, Siva, Enova og Innovasjon Norge forvalter Grønn plattform-potten på én milliard kroner. Totalt søkte 44 prosjekter om støtte, og det er allerede klart at Havnett får 82,7 millioner kroner til havvind, at Azane Fuel Solutions får 89 millioner kroner til grønn ammoniakk og at Stiim Aqua Cluster får 96 millioner kroner til sin satsing på en lavutslipps verdikjede innen havbruk til havs.

Zerokyst får sånn sett den hittil største delen av kaka.

– Dette er grønn omstilling i praksis. Her samarbeider de bredt med både forskningsaktører, energileverandører, industrien og rederiene for å finne de gode løsningene. Vi skal tjene penger på den grønne omstillingen, og dette prosjektet har et betydelig potensial for verdiskaping og eksport, sier næringsminister Iselin Nybø i pressemeldingen.

Trykksatt hydrogen

Fiskebåtene til Zerokyst skal gå på trykksatt hydrogen. Fyllestasjonene skal etter planen plasseres på en lekter slik at de kan flyttes dit det er behov, for eksempel der fisken er i de ulike sesongene.

Overskuddsvarmen og oksygenet fra hydrogenproduksjonen skal etter planen brukes i et settefiskanlegg for oppdrettsnæringen.

Ianssen og Selfa har tidligere utviklet og bygget den første el-hybride fiskebåten Karoline.

Les også

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå