IKKE FARLIG: Helse- og miljømyndighetene konkluderer med at innblanding av biodiesel på dagens nivå ikke utgjør større helsefare for befolkningen. (Bilde: colourbox.com)

Fagmyndigheter frikjenner lavinnblanding av biodiesel

  • Kraft

Dersom innblandingen av biodiesel i vanlig diesel øker opp mot 20 prosent, er myndighetene nødt til å sørge for mer forskning på mulige helseskader, mener helse- og miljømyndighetene.

Men lavinnblanding av biodiesel i fossil diesel opp mot sju prosent, gir sannsynligvis ikke mer helseskader enn vanlig diesel.

Slik konkluderer Folkehelseinstituttet (FHI) og Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) etter en gjennomgang av eldre og nyere forskningsresultater på feltet.

Les også: Studier bekrefter giftige utslipp fra biodiesel

Nye forskningsresultater

Fredag hadde FHI og Klif frist med levere sine vurderinger av hvorvidt diesel iblandet biodiesel blant annet kan føre til økt risiko for kreft og andre sykdommer.

Bakgrunnen er at forsker Otto Andersen i Vestlandsforskning før jul gikk ut i Teknisk Ukeblad og advarte mot en ukritisk innføring av biodrivstoff uten først å ha kartlagt potensielle helseeffekter.

Årsaken var at Andersen, sammen med en forskningskollega, fant at nye, mer helseskadelige utslipp ble dannet når biodiesel og vanlig diesel ble blandet på tanken.

– Usikkerheten mindre

Miljøverndepartementet ba, etter å ha blitt kjent med de ferske forskningsresultatene, Klif og FHI utrede påstandene.

– Det ser ut som en del usikkerhet i forhold til lavinnblanding av biodiesel er blitt mindre. Det er gode nyheter. Men vurderingene som er gjort er av helsefaglig karakter, og Folkehelseinstituttet ønsker å jobbe videre med forskning på høyere innblandingsgrader, sier seksjonssjef i Klif, Hans Aasen.

Les også: Dansker kan gi svar på biodieselgåten

Påvirker ikke omsetningsøkning

Aasen sier at det dermed ikke er grunnlag for å anbefale Miljøverndepartementet å ta stilling til helseaspektet, når regjeringen skal fatte endelig vedtak om en økning av omsetningspåbudet fra 3,5 prosent til 5 prosent senere i år.

Klifs forslag til nye krav for drivstoff og biodrivstoff, inkludert en økning av omsetningspåbudet for biodrivstoff, har nylig vært på høring. Klif skal snart sende sin anbefaling til Miljøverndepartementet.

Kan ikke konkludere

– Er det aktuelt for Norge å øke innblandingsgraden høyere enn fem prosent?

– Det vil vi ikke si noe om nå. Det er uansett ikke et aktuelt spørsmål i dag, høringsuttalelsene dreier seg om en økning til fem prosents innblanding, sier Aasen.

Advarer mot biodiesel i fossil diesel: – Svært mange kan bli syke

Ikke endelig konklusjon

Fagmyndighetene har imidlertid ikke greid å gi en endelig avklaring på hvorvidt biodiesel genererer mer helseskadelige utslipp enn tradisjonell diesel.

"Kunnskapen om uønskete helseeffekter ved bruk av biodrivstoff er mangelfull", står det i vurderingen.

Gjennomgangen konkluderer blant annet med at dieseleksos har et betydelig skadepotensial, men samlet sett mener ekspertgruppen at studiene peker i retning av at det ikke er store forskjeller mellom diesel og biodiesel når det kommer til helserelaterte effekter.

Bakgrunn: – Biodrivstoff kan øke kreftfaren

Mer om saken:

Biodiesel i fossil diesel: <br/> Solheim sier nei til forbud

Sørensen krever svar

Vil bremse satsing

Biodiesel gir kvalme sjåfører

Folkehelseinstituttet: – Dette må forskes videre på