Førerløs buss Fornebu

Evaluering: Den førerløse bussen skapte trafikkfarlige situasjoner hver dag

Prøveprosjekt på Fornebu. 

I fjor sommer ble det satt inn to selvkjørende busser til å frakte badegjester til stranda på Fornebu i Bærum. Nå har Ruter evaluert prosjektet.
I fjor sommer ble det satt inn to selvkjørende busser til å frakte badegjester til stranda på Fornebu i Bærum. Nå har Ruter evaluert prosjektet. (Foto: Obos)

Prøveprosjekt på Fornebu. 

I fjor sommer ble det satt inn to førerløse busser på Fornebu i Bærum. Bussene skapte trafikkfarlige situasjoner hver dag, konkluderer Ruter.

Ruter har evaluert prosjektet og har nå konkludert med at tilbudet ble godt mottatt.

Det ble imidlertid også påpekt og observert mange trafikkfarlige situasjoner rundt bussen, skriver Budstikka.

Uventede bråstopp

Omgivelsene med både myke og harde trafikanter er årsaken, siden bussene ikke kan tolke situasjoner, blikk og følelser.

– Bussen hadde noen uventede bråstopp, som ikke kunne forklares med personer eller gjenstander rundt, heter det i evalueringen.

I løpet av testperioden ble det gjennomført 10.000 reiser. På Fornebu var det en vert om bord som kunne ta over kontrollen på kjøretøyet ved behov.

Det var OBOS som tok initiativet til prosjektet, som ble ledet av IT-konsulentfirmaet Acando. Bærum kommune, Ruter og Nobina samarbeidet med OBOS.

Nummer to i Norge

Den førerløse bussen på Fornebu fungerte som en badebuss på Fornebu og gikk i rute mellom Fornebu S og Storøya.

 På fine dager kan det være trangt om parkeringsplassen ved Storøyodden badeplass. Målet til Obos var å se om bussene kunne bidra til at flere reiste kollektivt til stranden.

Bussene har plass til seks passasjerer og hadde i prøveprosjektet tillatelse til å kjøre i en hastighet på 12 kilometer i timen. Strekningen var på omkring én kilometer. Bussene er av typen EZ 10 Generasjon 2 fra EasyMile.

Prosjektet hadde som mål å bli først ut med førerløse busser i Norge, men måtte se seg slått av et annet prosjekt, på Forus i Stavanger, med tre dager. 

Kommentarer (7)

Kommentarer (7)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå