Badebussen på Fornebu blir den andre selvkjørende bussen i trafikk i Norge.
Badebussen på Fornebu blir den andre selvkjørende bussen i trafikk i Norge. (Foto: Obos)

Førerløs buss

For tre dager siden ble den første selvkjørende bussen satt i rute. Nå er neste i rekken klar

Badebuss på Fornebu.

Tirsdag denne uken kunne prosjektgruppen for den førerløse bussen på Forus i Stavanger melde at Norges første selvkjørende buss var satt i trafikk. 

I dag, bare tre dager senere, er det klart for den første turen på rute nummer to. 

Den skal fungere som en badebuss på Fornebu og skal gå i rute mellom Fornebu S og Storøya. 

Skal løse et parkeringsproblem

Den første kjøreturen med den førerløse bussen på Fornebu blir fredag, men dette er kun en slags førpremiere, melder prosjektgruppen. Ordinær oppstart med rutetrafikk blir nå på mandag. Dagens avgang går klokken 16.45, og er i forbindelse med en markering av oppstarten av bussruta, hvor blant andre samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen deltar. 

Når den ordinære rutetrafikken starter opp over helgen skal bussen kjøre mellom klokken 10.00 og 18.00 hver dag. 

Den føreløse bussen er et samarbeid mellom Obos, Bærum kommune, Ruter og Acando. De hadde et mål om å bli først ute i Norge, men måtte altså se seg slått med tre dager. 

– Dette er ikke et res om å være først ute med selvkjørende busser, dette handler om å bidra positivt til byutvikling på Fornebu. Det vil ta vekk parkeringspresset ved stranda, men det kommer også beboerne til gode på andre måter, har konsernsjef i Obos, Daniel Kjørberg Siraj, tidligere uttalt til Teknisk Ukeblad

På Fornebu er planen at bussene skal frakte badegjester til Storøyodden badestrand gjennom hele skoleferien. På fine dager kan det være trangt om parkeringsplassen ved Storøyodden badeplass. Målet til Obos er å se om bussene kan bidra til at flere reiser kollektivt til stranden i sommer.

– Obos har ikke planer om å drive busselskap på lang sikt, men vi ønsker å finne ut om selvkjørende busser kan løse et transportbehov for folk. Et av hovedspørsmålene vi stiller oss er om slike busser, kombinert med bil- og sykkeldelingsordninger, kan gjøre det mulig å klare seg uten privatbilen, sier Siraj.

Operatør i bussen

Det er konsulentselskapet Acando som er prosjektleder for piloten med den førerløse bussen. Det er Acando som har mottatt tillatelse for gjennomføring av utprøving av selvkjørende minibuss på Fornebu, og som har det overordnede ansvaret for pilotruten.

Bussen som er valgt er EZ 10 Generasjon 2 fra EasyMile. Strekningen den skal kjøre er på omtrent én kilometer og bussen skal kjøre med en gjennomsnittsfart på 12 kilometer i timen, som er samme hastighet som bussen på Forus har tillatelse til. Det er gitt tillatelse til å ha med seks passasjerer i bussen.

 Dersom erfaringene blir positive vil vi søke Vegdirektoratet om å øke hastigheten og/eller antall passasjerer, opplyser Sven Ivar Mørch i Acando til Teknisk Ukeblad.

1. januar ble den nye loven om utprøving av selvkjørende kjøretøy innført, og noe som åpnet for førerløse biler og busser på norske veier. 

På Forus i Stavanger har de testet bussen på lukket bane i 1700 kjørte timer og med til sammen 6000 besøkende om bord. Her går bussen nå i en 1,2 kilometer lang, forhåndsprogrammert rute på tvers av næringsområdet.  

Som bussen på Forus, vil også badebussen ha en operatør ombord. 

Lovverket tillater fortsatt ikke kjøretøy helt uten fører på norske veier, så det vil til alltid være en operatør om bord som kan trykke på bremsen dersom det skulle oppstå en farlig situasjon.

Operatørens, eller vertens, rolle blir å ivareta sikkerheten, observere trafikkbildet, overholde antall tillatt passasjerer og svare på spørsmål fra de reisende. Acando opplyser at vertene jobber i dag som bussjåfører i Nobina og er vant til å håndtere trafikk og passasjerer.

Kommentarer (12)

Kommentarer (12)