PROSJEKTER

Etter å ha jobbet døgnet rundt og i helgene med, ble E6 ved Snåsavatnet åpnet i går kveld

Mannskapene fra Johs Syltern har stått på, og dermed kan E6 tas i bruk flere uker før planen.

Etter å ha byttet ut 20.000 kubikkmeter i fyllingen, er kan trafikken igjen settes på langs E6 ved Snåsavatnet.
Etter å ha byttet ut 20.000 kubikkmeter i fyllingen, er kan trafikken igjen settes på langs E6 ved Snåsavatnet. Foto: Syltern
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
25. nov. 2020 - 14:13

– Det har vært et omfattende arbeid, og det har gått fort.

Det sier byggeleder Idar Buknotten i Statens vegvesen. Han har ledet arbeidet med å skifte ut deler av fyllingen langs E6 ned mot Snåsavatnet ved Langnesberga, etter at det ble oppdaget utvasking av fyllingen tidligere i år.

Batterihengerne fra Kverneland energi har en batterikapasitet på 192 kWh og kan levere ladeeffekt opp til 240 kW på CCS2. Hengerne lades  opp på 125 A/400 V industrikontakt. Fv. studentene Mathias Seipæjærvi, Elise Aarnes, Ingrid Vestvik og Hafslunds forretningsutvikler Mathilde Knobel Christensen.
Les også

Studenter: Utviklet lavterskel­system for å måle strøm­bruken i miljøgateprosjekt

16. november startet entreprenøren Johs Syltern arbeidene med å gjøre masseutgravinger av fyllingen, også under vannflaten, og videre fylle opp igjen med sprengtstein og plastring med steinblokker på utsiden av veifyllingen.

Mannskap og maskiner fra Johs Syltern har stått på døgnet rundt siden oppstarten av arbeidene 16.november <i>Foto:  Syltern AS</i>
Mannskap og maskiner fra Johs Syltern har stått på døgnet rundt siden oppstarten av arbeidene 16.november Foto:  Syltern AS

Idar Buknotten forteller at de har flyttet på 20.000 kubikkmeter, og kjørt inn 14.000 kubikkmeter nye masser.

– Arbeidene har gått raskt, og planen var opprinnelig at arbeidene skulle være ferdig innen 7. desember. Det skyldes blant annet at vi var heldige med massene, og kunne gjenbruke mer av de gamle massene enn antatt. Dermed slapp vi å kjøre inn enda mer stein og pukk. Dessuten har entreprenøren gjort en fantastisk jobb. De har jobbet døgnet rundt og i helgene etter oppstart, så vi kan derfor sette trafikken på i kveld, forteller Vegvesenets byggeleder.

– Vi så oss nødt til å stenge E6 for all trafikk så lenge arbeidet har pågått, og trafikken har vært omdirigert via fylkesvei 17 fra Steinkjer og nordover med også skiltet omkjøring via fylkesvei 760 fra Skogmo til Grong, sier Buknotten.

Han forteller de en tid framover vil fortsette med noen sikringsarbeider utenfor det området de har jobbet på. Det betyr at bare ett kjørefelt blir tatt i bruk inntil de arbeidene er ferdig.

 
 
Hydrogentoget Coradia iLint kjøres i dag i den tyske delstaten Niedersachsen.
Les også

Uenighet om hydrogentog i Norge: «Best egnet»

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.