PROSJEKTER

Endelig er denne skoleveien historie

Når to nye tunneler om kort tid står ferdig mellom Måvika og Ramsvika i Åfjord kommune, kan trafikantene på den ytterste trøndelagskysten går en tryggere tid i møte.

Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
25. nov. 2020 - 09:23

Fylkesvei 6312 fortoner seg ganske spektakulær der den så vidt henger fast i fjellsiden langs Berfjorden, med det åpne havet rett ut i vest. Kanskje ikke så rart at denne delen av Trøndelag er et populært turistområde, der tyskere og nederlendere kommer for å nyte natur i kombinasjon med havfiske.

Trollstigen i Rauma er stengt på ubestemt tid etter at en bil ble truffet av en stor stein.
Les også

Trollstigen stenges i flere dager

Mye stengt på grunn av ras

Men veien med de høye skjæringene har en bakside. Vinterstid har denne yttersiden av Fosenhalvøya vært utsatt for steinsprang og isras, og dette i kombinasjon med den værharde beliggenheten har gjort at ras har stengt veien i lange perioder.

Tidligere het dette området Roan kommune med sine 1000 innbyggere, men er nå innlemmet som en del av Åfjord kommune. Fiske og havbruksnæring er viktige næringsveger i tillegg til turismen, og det er noe av bakteppet for at Trøndelag fylkeskommune har brukt over 300 millioner av sine rassikringsmidler for å gi en sikrere vegforbindelse på strekningen som har en ÅDT på cirka 500.

Nye Horten stasjon en en del av dobbeltsporutbyggingen mellom Nykirke og Barkåker.
Les også

Vestfoldbane-entreprenør har saksøkt Bane Nor

Optimale forhold i tunnelene

Prosjektet består av 1,1 kilometer vei i dagen og to tunneler; Måviktunnelen på 920 meter og Berfjordtunnelen på 670 meter. Totalt omfatter prosjektet 2,7 kilometer. 

Implenia har vært entreprenør på oppdraget fra Trøndelag fylkeskommune. Kontrakten har en verdi på 227,6 millioner kroner, og er finansiert med statlige rassikringsmidler som fylkene får.

Byggeleder Håvard Ellingsen hos Trøndelag fylkeskommune forteller at arbeidene, som startet opp i februar 2018, har gått etter planen uten noen store avvik.

– Forholdene for tunneldrivingen har vært nærmest optimale. Stabilt og godt fjell har gjort at entreprenørene har holdt framdriften i henhold til planene, forteller han.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

– Det er et ganske stort overskudd av tunnelmasser. Litt en brukt til tilstøtende veger, mens resten enten har gått til utfylling av et næringsområde for kommunen, eller til et deponi.

Hølland bru fra 1843 er 34 meter lang og krysser elva Ogna i Hå kommune.
Les også

Sjeldent oppdrag: Denne brua fra 1843 må forsterkes – uten at det synes

Åpning i månedsskiftet

Ellingsen forteller at den første tunnelen på strekningen, Hellfjordtunnelen, sto ferdig i 2018 som en del av den bompengefinansierte Fosen-pakken. At tunnelene som nå står ferdig ikke ble bygget samtidig, henger sammen med at finansieringen kommer fra ulike hold.

Kostnadsrammen på 310 millioner kroner skal holde, forteller byggelederen på prosjektet hvor man allerede har begynt nedriggingen.

– Tunnelarbeidene er ferdige, og nå er det testing av SRO og automasjon i tunnelen som foregår. Vi sikter oss inn mot åpning av prosjektet i månedsskiftet november/desember, sier byggeleder Håvard Ellingsen.

Den fem kilometer lange brua over Bjørnafjorden er en sentral del av Hordfast-planene.
Les også

Har brukt over to milliarder på planleggingen – ble vraket

- Et urolig flott prosjekt

Vis mer

Jon Martin Tangvik har vært anleggsleder for entreprenøren Implenia, og også han skryter av hvor greit prosjektet har vært.

– Ja, dette har vært et urolig flott prosjekt. Arbeidet har gått planmessig i godt fjell, vi har ikke hatt skader og vi har vært her ute skånet for ytre forstyrrelser.

Tangvik forteller at Implenia har hatt opptil 50 ansatte på prosjektet på det meste, nå er det bare rundt ti igjen som driver med nedrigging og pynting i dagsonen.

– Det har vært en fantastisk tid å arbeide her ute i det som lokalbefolkningen med rette kaller «Perlen i havgapet», sier han.

I midten av mars fikk Mossia gjenoppta arbeidet inn i Mossetunnelen. Da varslet Bane Nor at planen var å gjenoppta alt arbeid ikke lenge etter påske.
Les også

Jernbaneutbyggingen i Moss: Entreprenør med nye kontraktsbrudd

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.