ELEKTRISK

Endelig avklaring: Kia dropper hengerfeste

Rundt 1200 nordmenn har reservert e-Niro med hengerfeste. Nå dropper Kia krok på både e-Niro og e-Soul.

Det blir likevel ikke hengerfeste på Kia e-Niro.
Det blir likevel ikke hengerfeste på Kia e-Niro. Foto: Per Erlien Dalløkken
12. aug. 2019 - 10:49 | Endret 12. aug. 2019 - 13:51

Det er en dårlig dag for hengerfesteglade Kia-entusiaster med hagen full i løv og garasjen full av skrot: Etter lang tids testing melder nå sørkoreanerne at verken e-Niro eller e-Soul vil komme med hengerfeste. 

“På grunn av Kias høye kvalitetskrav vil de ikke godkjenne e-Niro for bruk med henger. Dette vil også gjelder Kia e-Soul”, heter det i en uttalelse fra Kia Norge. 

Nordlyskatedralen i Alta står på merittlista til Kivijervi Entreprenør, det tredje største byggeselskapet som gikk konkurs i 2023.
Les også

Over tusen bygge- og anleggsselskap måtte gi tapt i fjor

Synd 

– Hengerfeste er veldig viktig for mange i Norge. Det er synd at vi ikke kan tilby det, sier informasjonsansvarlig for Kia Norge, Mette Simonsen Sauge. 

– Hva eksakt er det Kia ikke har fått til her? 

– Vi kjenner ikke til de tekniske detaljene her, men vi vet at Kia har vurdert dette nøye og har strenge kvalitetskrav. Det er kjørt flere tester i Alpene, både i vinter og i vår. Bilene har prestert veldig godt i testene, men de har altså valgt å ikke ha hengerfeste. 

– Men andre elbilprodusenter klarer det jo? Hvorfor ikke Kia? 

– Det er vanskelig å uttale seg om hva andre fabrikanter gjør, og det går litt på forskjell på hva man setter krav til. Kia har svært høye krav til kvalitet, sier Sauge. 

Cathrine Myhren-Haugen i Ruter sier det kan være utfordrende å sette på kjetting uten å være til hinder for annen trafikk.
Les også

Oppgitt buss-topp slår tilbake

4900 venter på e-Niro

På reservasjonslistene, som ble stengt i november 2018, kunne man kunnet krysse av for hengerfeste. Ifølge Sauge står 4900 på reservasjonslistene, rundt en fjerdedel av disse har ønsket hengerfeste. Hun understreker at det ikke er skrevet fullverdige kontrakter, kun reservasjoner. 

– Hvordan tror du det går med salget i Norge nå da, uten hengerfeste? 

– De som har dette som et absolutt krav, kjøper da ikke våre biler. Det er synd. 

Flere kanselleringer

Sauge forteller at de første kanselleringene allerede har kommet. 

– Ikke veldig mange. De som har hengerfeste som et absolutt krav vil nok kansellere, sier Sauge mindre enn to timer etter at Kia Norge sendte ut de dårlige nyhetene. 

Hun opplyser at det imidlertid kan monteres en sykkelholder, som ser ut som et tilhengerfeste men som ikke kan brukes til å slepe last.

I dag er det disse elbilene som kan leveres med hengerfeste:

Modell Tillatt hengervekt
Tesla Model X 2250 kg
Tesla Model 3 910 kg
Jaguar I-Pace 750 kg
Audi E-Tron 1800 kg
Mercedes-Benz EQC 1800 kg
Nissan E-NV200 Evalia 5 150 kg
Renault Kangoo Z.E. 374 kg

 

25. Januar 1973 kom de første VW-pølsene ut fra pølsemakeriet i et hjørne av fabrikken i Wolfsburg. Det ble en suksess, nå selges de i 12-land og produksjonen har passert 8,3 millioner pøler.
Les også

Volkswagens mest solgte produkt er ikke bil

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.