Teknologiske hjelpemidler som gjør det lettere å samarbeide blir stadig mer populære.
Men slike samhandlingsløsninger kan også gjøre medarbeiderne mindre innsatsvillige.
Det viser den siste samhandlingsundersøkelsen "Global Survey of Collaboration in the Enterprise" laget for it-selskapet Avanade.
Håper på effektivitet
Her kommer det frem at stadig flere virksomheter innfører økt samhandling på tvers av enheter lokalt og globalt i håp om å styrke de ansattes evne til å løse virksomhetens utfordringer mer effektivt.
I praksis kan dette videokonferanseutstyr, slik at kolleger som jobber på to kanter av landet kan ta kjappe oppklarende møter uten å bruke tid på reise.
Andre redskap er chattefunksjoner og dokumenthåndteringsverktøy.
Alt i alt handler det om enklere kommunikasjon.
80 prosent av de spurte lederne tror at samhandling på tvers av organisasjonen er nøkkelen til suksess.
Gir blaffen
Men denne enkeltheten har sin pris: Ansatte kan faktisk gi blaffen i selv å ta ansvaret for bestemte oppgaver på grunn av den
lett tilgjengelige muligheten for å spørre andre kolleger.
En av tre - eller mer nøyaktig 38 prosent - av alle respondentene er enige i at ansatte løser problemene i mindre grad på egen hånd i dag
og i stedet er avhengige av samhandlingsteknologi for å spørre andre.
I Norge mener hele 60 prosent at de ansatte tar mindre selvstendig ansvar enn tidligere.
Bortkastet
I tillegg er det et spørsmål om hvor effektive disse verktøyene er.
På verdensbasis oppgir nesten 20 prosent av ledere og beslutningstakere innen it at de er urolig for samhandlingsløsningene.
De mener det tar mye tid og innebærer bortkastet energi.
Her hjemme er andelen noe mindre, med åtte prosent som mener det er grunn til slik uro.