Elektriske ferger

El-boom i ferge-Norge: Over 60 nye el-ferger er under bygging

Erfaringen med elektriske ferger er «utmerket». Nå kommer over 60 nye elferger.

Første i verden: Lote-Anda blir kalt det første anbudsutsatte elektriske fergestrekket i verden. Fergen Gloppefjord ble satt i drift i januar 2018. Her er elfergen i ferd med å legge fra kai med ladepunkt på Anda. Administrerende direktør i Fjord1 Dagfinn Neteland var med på åpningen. Kapasiteten på fergene har økt til 120 personbiler, 12 trailere og 349 passasjerer. Nå går de også med 20 minutts avganger. (Foto: JØRN-ARNE TOMASGARD )
Maskinrommet: Slik ser maskinrommet på en moderne ferge ut. En av fordelene med elferger er at støyen er borte, noe som gir bedre arbeidsmiljø før maskinistene. (Foto: JØRN-ARNE TOMASGARD )
Driftssikre: Elfergen Gloppefjord trafikkerer E39-fergestrekket Lote-Anda på Nordfjorden sammen med søsterskipet Eidsfjord. (Foto: JØRN-ARNE TOMASGARD )
Midt i teknologiskiftet: Maskinsjef Ole Kasper Tunheim (t.v.) og maskinkadett Ole Christian Trollebø i maskinrommet på elfergen MF Gloppefjord i forbindelse med at fergen ble satt i drift. (Foto: JØRN-ARNE TOMASGARD )
Ladepunkt: Det er slike ladepunkter for elfergene på begge sider av fjorden. (Foto: JØRN-ARNE TOMASGARD )
Stor interesse: Elfergene på Lote-Anda har tiltrukket seg stor interesse fra inn- og utland. Her driftsdirektør André Høyset i Fjord1 i samtale med statsminister Erna Solberg i forbindelse med besøk. (Foto: JØRN-ARNE TOMASGARD )

Erfaringen med elektriske ferger er «utmerket». Nå kommer over 60 nye elferger.

Driftsdirektør André Høyset i Fjord1 bruker ordet «utmerket» når han skal beskrive erfaringene med elfergene Gloppefjord og Eidsfjord på sambandet Lote-Anda.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå