Control Cutter er utviklet i løpet av de siste tre årene for å kunne redde mannskap og båt i en krisesituasjon med ankerhåndteringsfartøy.
Det ble utført en funksjonstest av verktøyet da eksplosjonen skjedde.
– Vi er ikke kjent med ulykkesårsaken. Vi skal ha et møte med lederne nå snart, men det vil være opp til lensmannen og politiet i Klepp å granske ulykken, sier assisterende daglig leder ved Malm Orstad, Bjørnar Huru, til Tekniske Ukeblad.
Alle de 108 ansatte ved Malm Orstad ble evakuert etter eksplosjonen, ifølge Stavanger Aftenblad.
– Det er fem skadde personer i ulykken, men vi har ikke oversikt over skadeomfanget, sier Orstad.
Test på skip neste
Utviklingen av Control, Cutter var kommet så langt at verktøyet skulle plasseres om bord på DOFs ankerhåndteringsfartøy Skandi Vega i høst. Control Cutter vant tidligere i år andreplassen i DNB Nors innovasjonskonkurranse. Control Cutter ble også foreslått som kandidat til Årets ingeniørbragd i Teknisk Ukeblad, men kom ikke til finalen.
Ideen til verktøyet fikk Petter Birkeland etter ulykken med Bourbon Dolphin i 2007 der åtte mennesker omkom.
Han ble også inspirert av herjingene til orkanen Katarina i Mexicogolfen i 2005. Der ble flytende innretninger revet løs mens ankerkjettinger ble slept langs havbunnen og ødela rørledninger og subseainstallasjoner.
Kutter på sekunder
Control Cutter er utviklet for å kunne kappe alle typer wire eller ankerkjettinger på opp til 160 mm tykkelse i løpet av to sekunder. Control Cutter skal kunne aktiveres fra brua på skipet dersom det oppstår akutt fare ved håndtering av ankere eller flytende innretninger.
Verktøyet, som er tenkt fast montert som en del av skipets vanlige utstyr, kan utløses på to måter, enten elektrisk eller hydraulisk.
Birkeland opplyste tidligere i høst overfor Teknisk Ukeblad at verktøyet består av to uavhengige enheter, ett mekanisk og ett induktiv. Hver for seg skal de kunne kappe en ankerline opp til 160 millimeters ståltykkelse.
Birkeland opplyste at det er investert 22 millioner kroner i utviklingen av Control Cutter i løpet av tre år.
Prototypen ble testet ut og DNV-godkjent i mai 2010, ifølge Birkelands informasjon til TU.
Bred støtte
Prosjektet er støttet av Statoil, Innovasjon Norge, og seks av Norges største ankerhåndteringsrederier, Bourbon, Havila, Farstad, Olympic, Møkster og DOF.
– Alle disse mener dette er den rette veien å gå for å skape en sikrere arbeidsplass for de ansatte, og ikke minst unngå store miljøkatastrofer, skrev Birkeland til TU.
Teknikken er beskyttet via to patenter, en fra 2008 og en fra 2010.