Slakter prosjektet: En ekspertgruppe mener blant annet at den 23 kilometer lange tunnelen mellom Sandvika og Sundvollen burde bygges med to separate løp. Illustrasjonsbilde.
Slakter prosjektet: En ekspertgruppe mener blant annet at den 23 kilometer lange tunnelen mellom Sandvika og Sundvollen burde bygges med to separate løp. Illustrasjonsbilde. (Foto: NAA AS)

Ringeriksbanen

Bygg.no: Ekspertutvalg slakter Ringeriksbane-prosjektet

Mener de har valgt feil tunnelkonsept.

Et ekspertutvalg mener at Ringeriksbaneprosjektet har valgt feil tunnelkonsept, og bommet med hele 27 måneder i anslått byggetid.
 

I en internrapport kritiserer en ekspertgruppe Bane Nors planlegging av Ringeriksbanen.

Ifølge byggeindustriens fagblad Bygg.no mener det Follobaneprosjektet-tilknyttede utvalget at prosjektledelsen har valgt feil tunnelkonsept. De mener også at byggetiden er underestimert med 27 måneder.

To separate løp

– Det går rett og slett ikke an å overse konklusjonene som Follobaneprosjektet presenterer i denne rapporten. Det vil i så fall være ekstremt ignorant, sier NTNU-professor Amund Bruland.

Han mener, i likhet med den ovennevnte ekspertgruppa, at den 23 kilometer lange tunnelen mellom Sandvika og Sundvollen burde bygges med to separate løp.

Om Bane Nor gjør det, istedenfor de nåværende planene, mener Bruland at 700 millioner kroner kan spares. Dette beløpet kan økes til over en milliard dersom Ringeriksbaneprosjektet i tillegg skifter drivemetode til TBM, ifølge professoren.

Hos Ringeriksbaneprosjektet viser man til en reguleringsplan der det står at to enkelsportunneller har vært oppe til vurdering. Prosjektledelsen falt likevel ned på en løsning med dobbeltsportunnel.

Når det gjelder drivemetode, sier prosjektsjef Lise Backer for Sandvika-Sundvollen at de tar ekspertgruppas innspill til vurdering.

Internrapporten kommer på et tidspunkt der det ligger an til byggestart på Ringeriksbanen i 2021. Den opprinnelige ambisjonen var å starte i 2019.

Når prosjektet ferdigstilles, vil det fungere som en forlengelse av Bergensbanen.

Kommentarer (8)

Kommentarer (8)