NYHETER

Eikesundtunnelen på Sunnmøre - verdens lengste vegtunnel: Trinnvis pumping gir store besparelser

Jarle Skoglund
17. nov. 2005 - 09:32

Eiksundtunnelen halvferdig før jul

Verdens hittil dypeste vegtunnel, Eiksundtunnelen på Sunnmøre, vil være 50 prosent ferdig utsprengt før jul. -Vi holder tidsplanen som var satt opp på forhånd, sier byggeleder Svein Skeide til Våre Veger.

Den undersjøiske tunnelen blir 287 meter dyp og 7765 meter lang. Skeide forteller at det arbeides fra begge sider og at det har gått raskt unna i det siste. Fra Ørsta-siden har Mesta klart 50-60 meter per dag. Noe senere har det gått fra Eika-siden, der fjellet har vært problematisk i starten.

- Vi har stort sett hatt godt fjell å arbeide med. Unntakene er starten på Eika-siden, og i tillegg venter vi et dårlig parti ved Yksnøya, der vi må regne med utstøping, sier Skeide.

I midten av november var man kommet ned til minus 187 meter, og det gjensto 100 meter på dybden. Utpå høsten 2006 vil det dypeste punktet nås. Gjennomslag vil etter planen skje i november 2006.

Halve tunnelen vil være asfaltert før gjennomslaget. Allerede nå er Eiksundtunnelen asfaltert i 1200 meters lengde, fram til første pumpestasjon på Ørsta-siden.

Første salve på Helgehorntunnelen

Eiksundsambandet består blant annet av tre tunneler. 16. november ble den første salva avfyrte på den siste av tunnelene, Helgehorntunnelen (1160 meter). Morkaåstunnelen på 630 meter er godt påbegynt, og det samme gjelder den udnersjøiske Eiksundtunnelen (7765 meter). Eiksundbrua (405 meter) er kjørbar, og det er bygd ny veg mellom Eiksundtunnelen og Helgehorntunnelen som allerede er ferdig asfaltert.

Det blir fem pumpestasjoner inne i tunnelen, og det vil være en høydeforskjell på 300 meter fra topp til bunn. -Dersom vi skulle gjøre som vanlig, å la alt vannet renne til et reservoar helt i bunnen før vi pumpet det opp, ville det kreve 30 kilos trykk og et avansert pumpesystem deretter. I stedet samler vi opp en del av vannet før det kommer så langt, gjennom to symmetriske systemer. En terskel leder vannet inn til mellomliggende pumpestasjoner. Dermed kan vi holde oss under 10 kilos trykk, og operere med langt enklere utstyr, forteller Pladsen.



Fem stasjoner

De fem pumpestasjonene inne i tunnelen vil hver ha tre-fire pumper. -Til nå har neddykkede pumper vært vanlig i undersjøiske tunneler. I stedet satser vi her på tørroppstilte pumper, som er langt billigere, faktisk bare rundt ti prosent av prisen på de neddykkede. Pumpene vi kjøper er hyllevare, og kan koste helt ned mot 16.000 kroner per stykk. De vil være enkle å skifte ut når de er nedslitt og også enkle å vedlikeholde underveis.

Pladsen er ikke engstelig for at det skal bli fiasko. -Systemet består bare av kjente komponenter, og vi er helt trygge på at dette vil fungere godt, sier han.

Et poeng med det trinnvise pumpesystemet og bruken av tørroppstilte pumper er også at en sparer mye energi. -Her skal vannet løftes opp til neste stasjon (100 meter) i stedet for 300 meter. Nederste pumpe pumper opp til nest øverste trinn, og tar med seg overflatevatnet videre derfra til øverste trinn.



Strømbrudd

Skulle strømmen forsvinne, vil de teknise pumperommene inne i tunnelen (i alt fem stykker) ha egne aggregater, men også nødstrømanlegget for tunnelen vil være tilstrekkelig til å drive pumpene, opplyser Pladsen.

Pumpene dimensjoneres normalt for en innlekkasje på 300 liter vann per minutt per kilometer tunnel i undersjøiske tunneler. I Eiksundtunnelen har det vært mye godt fjell, og innlekkasjen tilsier foreløpig bare det halve av dette. Uansett forsøker man å dimensjonere pumpene slik at en pumpe på hver stasjon kan gå kontinuerlig, mens de resterende pumpene på hver stasjon står ubrukt i beredskap. Skulle teknikken svikte på den ene siden av tunnelen, vil pumpesystemet i den motsatte enden ta over oppgaven med å pumpe ut vann fra hele tunnelen.





------------

Tekst til vedlagt illustrasjon (sendes for seg):

Tegningen viser hvordan det symmetriske pumpesystemet med tørroppstilte pumper og trinnvis pumping vil fungere i Eiksundtunnelen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.