Årsaken er at Oppland fylkeskommune ikke vil stille garanti for lån til bompengeselskapene som skal finansiere Statens vegvesens utgifter til planlegging, prosjektering og grunnerverv.
For to uker siden diskuterte fylkesutvalget i Oppland fylkeskommune E6-utbyggingen. Også veiprosjektet riksvei 4 Gran-Jaren og Lygna sør sto på sakslisten. Ifølge rådgiver i Oppland fylkeskommune, Ove Søberg, er det prinsipielle grunner til at fylkeskommunene ikke ønsker å stille noen lånegaranti til bompengeselskapene.
– Urimelig
– At fylkeskommunen skal måtte stille slike økonomiske garantier, synes vi er urimelig. Vi skal ikke forskuttere kostnader som vi mener er statens ansvar, sier Søberg til Teknisk Ukeblad.
Han mener at konsekvensene kan bli at veiprosjektene blir utsatt.
– Ja, dette kan teoretisk skje. Men hva som blir det politiske utfallet, er for tidlig å si noe om, sier Søberg.
– Må vise fleksibilitet
Torstein Rudihagen (Ap), tidligere medlem av transportkomiteen på Stortinget og ivrig pådriver for E6-utbyggingen i Gudbrandsdalen, ber både samferdselsdepartementet og Oppland fylkeskommune vise fleksibilitet i forhold til hvordan lånegarantisaken kan løses.
– Dette er en situasjon vi må komme oss ut av. Det er ikke akseptabelt hvis det ikke skal komme på plass nødvendige planleggingsmidler på grunn av manglende garanti for lån til bompengeselskapene. Nå er det viktig at både departementet og fylkeskommunen viser større fleksibilitet rundt det prinsipielle i denne saken, sier Rudihagen.
– Voldsomt engasjement
Den tidligere ordføreren i Sør-Fron kommune betegner E6-utbyggingen mellom Ringebu og Otta som et av de mest prioriterte tiltakene i Gudbrandsdalen på veldig mange år.
– E6-utbyggingen her har ført til et voldsomt engasjement for å få bygget en sikker vei på denne strekningen hvor det har vært mange alvorlige ulykker, sier Rudihagen.
– Billigere med statsgaranti
Samferdselspolitisk talsmann i Høyre, Øyvind Halleraker, er enig med Oppland fylkeskommune på prinsipielt grunnlag.
– Ja, staten burde garantere for finansieringen av egne veier. Men bortsett fra fastlandsforbindelsen mellom Kristiansund og fastlandet (Krifast) som i sin tid fikk statlig garanti, har alle andre fylkeskommuner måttet garantere for riksveiprosjektene i sine fylker fordi staten ikke vil gi disse garantiene. Så slik det er nå bør også Oppland fylkeskommune gi denne garantien for at ikke veiprosjektene skal bli utsatt, sier Halleraker.
Kleppa: – Skal se på saken
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa lover en grundig gjennomgang av lånegarantiordningene.
– Jeg er kjent med vedtaket og fylkeskommunens prinsipielle syn. Jeg ønsker en drøfting i departementet rundt de prinsipielle forholdene når det gjelder lånegarantier, og jeg skal svare Oppland fylkeskommune. Dilemmaet mitt er at omfanget av behovet for planmidler er langt større enn forutsatt for å få planlagt de ulike prosjektene i Nasjonal Transportplan, sier Kleppa.