Høy aktivitet i anleggsbransjen og fulle ordrereserver hos entreprenørene gir høyere kostander for byggherrene enn tidligere. Illustrasjonsfoto. (Bilde: Per-Ivar Nikolaisen)

E6 FRYA-SJOA

E6 Frya – Sjoa blir en milliard kroner dyrere enn planlagt

Utbyggingen av E6 i Gudbrandsdalen blir rundt en milliard kroner dyrere enn beregnet.

Det er 13 prosent mer enn Stortinget vedtok i sin kostnadsramme for prosjektet.

Høye ordrereserver

– Hovedårsaken til de økte kostnadene er økt aktivitet i anleggsbransjen som gir høyere priser fra entreprenørene, forteller prosjektleder for E6 Biri-Otta, Øyvind Moshagen.

E6 Frya-Sjoa er delt inn i to hovedentrepriser, Frya-Vinstra og Vinstra-Sjoa.

Da Vegvesenet fikk tilbudene på bygginga av Vinstra - Sjoa rett før jul i fjor, viste det seg at prisene lå på nesten 30 prosent mer enn de hadde regnet med.

– Det er rekordhøye ordrereserver hos entreprenørene, det gir høyere priser enn det vi beregnet, sier Moshagen.

Les også: Dette er Norges ti største samferdselsprosjekter

Høy aktivitet på anlegg

Aktiviteten i anleggsbransjen er ventet å øke mer og mer de kommende årene. Moshagen tror det kan føre til enda høyere priser enn de som er i dag.

– Høy aktivitet gir høye priser. Men vi ser i dag at prisen varierer veldig fra prosjekt til prosjekt. Det er for tiden veldig lite ledig kapasitet innenfor normal veibygging og masseforflytting, mens det er mer ledig kapasitet på tunnelbygging, forklarer han.

En av grunnene til at kapasiteten ikke er brukt opp på tunnelbyggingssiden, er ifølge Moshagen inntoget av utenlandsk kompetanse.

– Prisene er veldig avhengige av om det kommer utenlandske entreprenører på banen. Foreløpig er det lite utenlandsk kompetanse på vei og bane, unntaket er tunnelprosjekter, som er svært populære også blant utenlandske aktører, sier han.

Les også: Bru over Oslofjorden kan bli norgeshistoriens dyreste bompassering

Skal følge planen

Prosjektlederen tror byggherrene må belage seg på mer varierende priser i tiden som kommer.

– Vi ser at prisene varierer mer enn tidligere, og at det er større spenn i priser enn tidligere. I tillegg ser vi at prisene varierer mye mer fra kvartal til kvartal enn tidligere. Er det mange store utlysninger i samme kvartal påvirker det prisene en god del, sier han.

Til tross for en økning på 13 prosent på utbyggingen av E6 Frya - Sjoa, tror ikke Moshagen prosjektet vil oppleve forsinkelser.

– Vi har fått tillatelse til å bygge etappe to som planlagt når vi er ferdige med etappe en. Økte kostnader skal ikke forsinke utbyggingen, sier han.

Og legger til at størstedelen av de økte kostandene vil dekkes av staten.

– Av en milliard kroner skal kun 123 millioner hentes inn som bompenger. Staten betaler dermed 87,7 prosent av ekstrakostnaden, sier han.

Les også:

Nordmenn prosjekterer spektakulær hengebru i Chile

Forsvarets nye vogntog kan veie 122 tonn

Her står entreprenøren både for utbygging, drift og vedlikehold