Samferdselsdepartementet ønsker å la entreprenørene ta seg av drift og vedlikehold av veier, uten at de tar del i finansieringen. (Bilde: Colourbox)

E6 KORGEN - BOTNA

Her står entreprenøren både for utbygging, drift og vedlikehold

Offentlig privat samarbeid

  • Offentlig-Privat Samarbeid (OPS) er et samarbeid mellom offentlig og privat sektor om et prosjekt eller en tjeneste, der privat sektor tar en større del av ansvaret knyttet til utvikling og/eller drift av prosjektet/tjenesten.
  • De private aktørene påtar seg dermed den økonomiske risikoen i prosjektet.
  • Hittil er tre veiprosjekter i Norge finansiert gjennom OPS. Europavei 39 Øysand–Thamshavn, Europavei 39 Lyngdal–Flekkefjord og Europavei 18 Grimstad–Kristiansand.

Ved utbyggingen av den 125 kilometer lange strekningen på E6 Korgen - Botna på Helgeland, ønsker Samferdselsdepartementet at entreprenøren skal stå for både utbygging, drift og vedlikehold.

De har likevel ikke planer om å inngå noe offentlig privat samarbeid.

Ulik finansieringsform

– Vi har hentet ut det beste fra OPS-kontraktene, og ønsker å prøve ut en ny kontraktstype som likner, men med statlig finansiering. Forskjellen på denne kontrakten og en tradisjonell OPS-kontrakt er at entreprenøren ikke har noe med finansieringen å gjøre, sier seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet, Bent Skogen.

Et av målene med den nye kontraktsformen, er ifølge Samferdselsdepartementet at det vil gi stordriftsfordeler under utbyggingen. De ønsker at en entreprenør skal bygge alle de ti delstrekningene, samt ta seg av drift og vedlikehold av dem.

– Det gjør at entreprenøren og alle involverte hos denne må ha et langsiktig perspektiv, både for å få en hensiktsmessig vegbygging og ikke minst for at vegen skal få en kvalitet hvor man unngår feil og mangler, forklarer Skogen.

Interaktiv grafikk: Disse veiene får ny asfalt i sommer

Økt statsstøtte

Forslaget ble lagt frem i statsråd fredag, og fører til at en av de tre planlagte bomstasjonene på strekningen uteblir under utbyggingen.

Det reduserer bompengeandelen av prosjektet fra 37 prosent, til 19,5 prosent av kostanden.

De samlede kostnadene for utbyggingen er beregnet å være 1,690 millioner kroner. Av det skal nå 330 millioner finansieres via bompenger, og 1,360 millioner finansieres via statsstøtte.

Skog opplyser at totalkostnaden dreier seg om mer enn kun ny vei.

– Arbeidene på strekningen er en blanding av utbedringstiltak og nyanlegg, og drift/vedlikehold av hele strekningen gjennomføres parallelt med arbeidene i anleggsperioden, deretter på ordinær måte i resterende kontraktsperiode, forklarer han.

Les også: Kvikkleire kan gjøre denne veien flere hundre millioner dyrere

Positive til forslaget

Administrerende direktør i Veidekke Entreprenør, Dag Andresen, er positiv til Samferdselsdepartementets kontraktsforslag.

– Vi har jobbet med OPS-kontrakter tidligere og trives med det. En OPS-liknende kontrakt uten finansieringsdelen er uten tvil noe vi er positive til, sier han.

Ved å la entreprenør være med gjennom utbyggingen fra planfase til driftsfasen mener han det oppnås mange fordeler.

– Det får frem en god del kompetanse som ikke kommer frem ved normale entrepriser, og gir økt kapasitet på samferdselsutbyggingen her i landet, sier Andresen.

Les også: Disse fjordkryssingene kan endevende biltrafikken på Østlandet

Kontraktslengde

Veidekke hadde den ene kontrakten under utbyggingen av E39 Lyngdal-Flekkefjord, som var et OPS-prosjekt.

– Erfaringene fra utbyggingen på E39 er gode, sier han.

Det eneste Andresen er usikker på, er lengden på kontraktene.

– På Sørlandet er driftskontrakten på 25 år, det tror jeg kan være litt lenge. Høyst sannsynlig bør denne type kontrakter være på mellom 10 og 15 år, det vil gi en riktigere prising av risiko, sier han.

Les også:

Helgeland kan få verdens dypeste tunnel

Fornebubanen kan bety farvel til motorvei gjennom Oslo

NAF-rapport: Bompenger ut, veibank og fond inn