KLIMA

Dropper klimakrav for skipsfart

Miljøvernminister Erik Solheim og resten av regjeringen mener den internasjonale sjøfartsorganisasjonen IMO er best egnet til å få ned utslippene.
Miljøvernminister Erik Solheim og resten av regjeringen mener den internasjonale sjøfartsorganisasjonen IMO er best egnet til å få ned utslippene. Bilde: Kjetil Malkenes Hovland
Kjetil Malkenes Hovland
30. nov. 2009 - 07:12

Norske klimaforhandlere dropper sitt krav om at skipsfarten må få konkrete kuttforpliktelser under klimamøtet i København.

Norge vil heller at den Internasjonale Maritime Organisasjonen (IMO) skal fastsette kravene.

Som før

Norges Naturvernforbund frykter at utslippene kan øke i skipsfarten dersom det ikke kommer konkrete krav.

– Norge har endret standpunkt og lagt fram et forslag sammen med Canada og Japan. Her utsetter man målet og overlater til IMO å sette et mål. Det er et tilbakeskritt, og betyr at Norge ikke lenger er mest ambisiøse for skipsfarten. EU går lenger og setter konkrete kuttkrav, sier Bård Lahn i naturvernforbundet til Teknisk Ukeblad.

Forbundet frykter konsekvensen av at skipsfarten selv skal bestemme hvor mye de vil forurense.

– I verste fall kan det bety at John Fredriksen og andre store skipsredere kan fortsette som før og dermed spise opp det aller meste av det CO2-utslippet som verden kan tillate seg om noen år, sier Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken til NRK.

Pådriver

Ifølge Miljøverndepartementets nettsider bør det fastsettes konkrete kuttkrav til skipsfarten, men dette kravet har falt bort. Naturvernforbundet har sendt brev til departementet om dette, sammen med blant andre WWF og Bellona.

I brevet sier de at Norge tradisjonelt har vært en konstruktiv stemme overfor skipsfarten, men at teksten Norge var med på å legge fram i Barcelona er et «svært overraskende» avvik fra denne politikken.

Ikke enig

Miljøvernminister Erik Solheim (SV) er ikke enig i at Norge har svekket kravene til skopsfarten.

– Den påstanden er jo helt på jordet. Norge er tvert imot den sterkeste pådriveren for at skipsfarten skal reguleres i en ny klimaavtale. Prinsippene for det bør vedtas i København, og så bør den praktiske gjennomføringen overlates til IMO, sier Solheim.

Internasjonal skipstrafikk står for i dag for nærmere 800 millioner tonn CO2-utslipp i året, mer enn 15 ganger Norges totale utslipp.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.