SVØMMEBASSENG: Drivstofftankene til Full City rommer om lag like mye olje som et stort svømmebasseng. Men den seige bunkjersoljen som lekker ut fra det relativt lille bulkskipet gjør stor skade. (Bilde: Kystverket)
LENSER: Selv om det ble lagt ut lenser rundt Full City, har mange kubikkmeter seig tungolje gjort store miljøskader. (Bilde: Kystverket)
OPPRYDDING: Det vil ta lang tid å renske opp etter oljeutslippet fra Full City. (Bilde: Scanpix)
SNITT: Illustrasjon av et typisk handysize bulkskip med dobbel bunn, temmelig lik Full City. Ifølge Kystverket skal piggen og lasterom 1 være intakt, mens det er hull i de andre tankene. Drivstofftankene ligger under lasterommet. Det skal ha blitt slått hull tvers igjennom bunnen og helt inn til lasterommene. (Bilde: Wiki Commons)

Dobbel bunn holdt ikke

  • Industri

Full City

  • Byggår: 1995
  • Verft: The Hakodate Dock Co., Ltd., Japan
  • Flagg: Panama
  • Lengde: 167 meter
  • Bredde: 26 meter
  • Dypgang: 9,6 meter
  • Størrelse: 15.878 bruttotonn/26.758 dødvektton
  • Mannskap: Kinesisk, 23
  • Eier: ROC Maritime Inc
  • Drift: China Ocean Shipping Company (COSCO)

Det havarerte skipet ble bygget i Japan i 1995 med dobbel bunn, men enkel "hud" i skutesidene.

Det bekrefter det japanske klasseselskapet Class NK overfor Teknisk Ukeblad. Dobbel bunn skal hindre olje og diesel fra å lekke ut til sjø dersom det går hull på tanken eller skipet går på grunn.

Men Full City drev opp på land og ble liggende og banke mot fjæresteinene.

Hogget hull

Da skipet drev på land ved Såsteinen utenfor Langesund i 5-6 meters bølger og storm i vindkastene, ble skipet liggende og hogge mot fjæresteinene som slo hull tvers gjennom de to bunnplatene og inn til drivstofftankene.

Det skal også ha blitt hull gjennom toppen av bunkerstankene.

Ifølge Smit Salvage, som er i ferd med å tømme skipet for bunkersoljen som er igjen i tankene, var det hull på minst en av tankene slik at olje og vann trenger inn i lasterommene.

Fra bunnen til toppen av bunkerstanken, er det mellom 1 og 1,5 meter.

Overrasket

Klasseselskapet Class NKs norske representant, Nore Nielsen, er overrasket over hvor store skader skipet er påført.

– Siden skipet ble liggende og stampe og slå mot land og påført så voldsomme skader, ville det ikke hjulpet om skipet hadde hatt dobbelt skrog rundt hele, sier Nilsen til Teknisk Ukeblad.

Kapteinen på skipet er siktet etter skipssikkerhetslovens paragraf 37, om rapporteringsplikt.

Det ser ut til at ankerfestet slapp og at skipet drev i en halv time uten at kapteinen oppdaget det og fikk varslet norske myndigheter og bedt om hjelp for å hindre forurensing og sikre skip og mannskap.

Må repareres

Class NK skal bistå det kinesiske gigantrederiet Cosco, som sto for drift av skipet, med beregninger av styrke og stabilitet og hva som må til av reparasjoner før skipet trygt kan flyttes.

Det kan imidlertid ta mange dager og uker før skipet er tømt for olje og skadene såpass reparert at det kan flyttes.

Full City, som er et såkalt handysize bulkskip på 26.000 dødvekttonn, var på vei til Herøya for å hente kunstgjødsel. Skipet har bunkerstanker på 1.196 m 3 og 254 m 3 diesel.

Bunkersolje er svært seig og må varmes opp før den blir lettflytende og brukes i hovedmotoren.

Skipet hadde relativt sett lite olje om bord. Skipet hadde inntil 1000 kubikkmeter tungolje ( type IF 180) og 120 tonn lettolje om bord, ifølge Kystverket.

I volum utgjør ikke det stort mer enn det et stort svømmebasseng som Frognerbadet rommer.

Skulle sjekkes

Full City skulle gjennom ny fullstendig klassifiseringssjekk 9. januar 2010. Skipet er utstyrt med miljøsertifikat (IACS White List) fra China Classification Society.

Siste miljøsertifisering ble utført 8. juli 2007. Sertifikatet utløper 8. mai 2012, ifølge den europeiske skipsdatabasen Equasis.

Skipet skulle til Herøya for å laste 10.000 tonn kunstgjødsel for frakt til Guatemala, ifølge skipsagenten som er Høyergruppen. De vil ikke uttale seg om skipet skulle bunkre på Herøya.