INDUSTRI

Dette skipet skal seile med last

Inspirert av superyacht.

Ecoliner-konseptet til Dykstra er et firemasters flerbruksskip med kapasitet på 8000 dødvekttonn og lengde på 138 meter.
Ecoliner-konseptet til Dykstra er et firemasters flerbruksskip med kapasitet på 8000 dødvekttonn og lengde på 138 meter. Bilde: Dykstra
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
15. des. 2012 - 12:11

På tegnebordet til konstruktørene hos nederlandske Dykstra er et seildrevet lasteskip. De mener strengere miljøkrav og høyere drivstoffpriser vil skape et marked for konseptet.

Skipet er designet som et flerbruksskip som kan frakte bulk, stykkgods eller containerlast for transatlantiske ruter.

– Riggen er enkel å håndtere. En person kan sette alle seilene på syv minutter. Mannskapet trenger ikke spesialopplæring for dette, forteller Daan Sparreboom ved Dykstra Naval Architects til Teknisk Ukeblad.

Skipskonstruktørene i Dykstra har utviklet designet på oppdrag av den nederlandske prosjektgruppen Fairtransport BV.

Les også: Seilte med en snittfart på 65,45 knop

Erfaring fra superyachter

De nederlandske konstruktørene i Dykstra er trolig mest kjent for designet av den seildrevne superyachten "Maltese Falcon".

Riggen på den 88 meter lange seilyachten består av det såkalte Dynarig-systemet, som konstruktørene også vil bruke på Ecoline-konseptet. Den avanserte luksusseilbåten er blant annet blitt chartret av Petter Stordalen.

– Vi har mye erfaring med Dynarig-systemet fra "Maltese Falcon", sier Sparreboom.

Dynarig-systemet på superyachten "Maltese Falcon". Ecoliner-konseptet skal utstyres med samme type rigg.
– Vi har mye erfaring med Dynarig-systemet fra Gaetan Lee/Wikimedia Commons

Selve riggkonseptet ble utviklet på 1960-tallet. På "Maltese Falcon" er de tre mastene og råene (tverrstengene) konstruert i karbonfiber. Selve seilene er vanlig seilduk i Dacron. Mastene er selvstående og kan rotere for å trimme seilene.

For å redusere kostnadene til Ecoliner-konseptet, vil Dykstra lage riggen i aluminium og stål.

Målet er å utnytte de såkalte handelsvindene på Atlanterhavet, de forholdsvis stabile luftstrømmene langs havoverflaten som seilskuteskipperne brukte mellom Europa og det amerikanske kontinentet.

Dykstra har også Bygger nytt miljøkrigerskip til motorseileren "Rainbow Warrier III" til Greenpeace, som tu.no tidligere har skrevet om.

Konstruktørene tror strengere miljøkrav og økte drivstoffpriser vil skape et marked for Ecoliner-konseptet.
Konstruktørene tror strengere miljøkrav og økte drivstoffpriser vil skape et marked for Ecoliner-konseptet. Dykstra
 

Les også: 

Bygger verdens største atomisbryter  

Tidenes største enkeltordre for Rolls-Royce

Marsjfart 12 knop

Ecoliner-konseptet kan nå en maksfart på 18 knop under seil, avhengig av last, vindstyrke og vindretning. Skipet er designet for en marsjfart på 12 knop. Dersom hastigheten går under dette, vil skipets dieselelektriske fremdriftssystem hjelpe til.

– Motorseiling er veldig effektivt. Med bare litt maskinkraft, kan fartøyet bruke seilene langt mer effektivt, sier Sparreboom til Teknisk Ukeblad.

Motorseiling gjør at skipet kan holde marsjfart ved kun å bruke en brøkdel av maskinkraften skipet er utstyrt med.

Ifølge Dykstra kan Ecoliner-konseptet realiserer "ganske snart", men de trenger en finansiell partner.

Det seilassisterte skipet koster mer å bygge en konvensjonelle skip, men de økte byggekostnadene vil være inntjent gjennom betydelig lavere drivstofforbruk i løpet av skipets estimerte levetid på rundt 30 år, ifølge worldcargonews.

Skipet skal bruke mellom 30 og 40 prosent mindre drivstoff enn motorskip med samme kapasitet.

Skipet vil bli dyrere å bygge enn motordrevne skip på grunn av riggen, men også fordi skroget er spesialtilpasset motorseiling. Vannlinjen er blant annet lengre enn tilsvarende motorskip med samme kapasitet, for å optimalisere seileegenskapene.

Her er noen av skipets spesifikasjoner:

  • Total lengde (Loa) 138 meter
  • Største bredde 18 meter
  • Maksimal dybde under vannlinjen seks meter

Egenutviklet programvare

Konstruktørene ved Dykstra har også utviklet en egen programvare for å beregne optimale ruter for motorseiling. Rutesimuleringene gjøres blant annet ut fra historiske værdata, opplysninger om skrogets egenskaper og målet er å finne optimale ruter for motorseilerne.

Eksisterende ruteplanleggingsprogrammer er tilpasset enten rene motorskip eller rene seilbåter. VPP-programmet (velocity prediction program) som Dykstra har produsert skal være spesialtilpasset motorseilere.

Rutesimuleringene gjør det også mulig å regne ut hvor mye drivstoff som Ecoliner-konseptet vil spare på ulike ruter og under ulike værforhold.

Les også:

Her er verdens største batteridrevne ferge  

Her seiler verdens største vikingskip

Genererer energi med kite  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.