KLIMA

Bygger nytt miljøkrigerskip

KRIGSSEILER: Rainbow Warrior III er rigget for å drive klimakamp. Seilarealet er på over 1300 m2. Båten skal være klar til 40-årsjubileet til greenpeace i 2011.
KRIGSSEILER: Rainbow Warrior III er rigget for å drive klimakamp. Seilarealet er på over 1300 m2. Båten skal være klar til 40-årsjubileet til greenpeace i 2011. Bilde: Gerard Dykstra and Partners
Tore Stensvold
29. des. 2009 - 09:11
Vis mer

Det 52 år gamle miljøkrigerskipet Rainbow Warrior II lå i Oslo da President Barack Obama ble tildelt årets fredspris. Et synlig slitent skip får avløsning av et nytt, topp moderne spesiallaget fartøy om to år.

Det gleder kaptein Mike Fincken seg til. Rainbow Warrior II er ikke spesielt miljøvennlig. Det nye skipet bygges spesielt med tanke på arbeidet mot klimaendring og skal bli et godt seilskip.

Motoren skal brukes så lite som mulig og utslipp og miljøbelastning lav.



Skroget grønnest

Teknisk Ukeblads spørsmål om utslipp og miljøbelastning av Rainbow Warrior II, svares meget unnvikende. Det har ikke kapteinen lyst til å snakke om.

Når vi spør om det grønnmalte skroget er det mest grønne ved skipet, smiler han og nikker bekreftende og legger til: – Ja, men vi er veldig gode på resirkulering.



AKSJON: Rainbow Warrior II var i Oslo for å inspirere fredsprisvinner til klimahandling i København.(FOTO: Tore Stensvold)
AKSJON: Rainbow Warrior II var i Oslo for å inspirere fredsprisvinner til klimahandling i København.(FOTO: Tore Stensvold)

Bastard

Rainbow Warrior II er en ombygget fisketråler. Greenpeace har satt tre seilmaster på skipet.

– Dette er verken en god seiler eller et godt motorskip, sier Fincken, som er en av to kapteiner som bytter på å føre skipet.

Seilarealet på det gamle skipet er oppgitt til 650 m2. Det er ikke mye å skryte av, men gir regnbuekrigeren en fart på rundt 11 knop i god vind.



Seiler fortere

– Det er faktisk to knop mer enn vi klarer å presse henne opp i med motor, sier kapteinen, som har klart 12 knop. – Da var jeg alvorlig redd for riggen, sier han.

Rainbow Warrior III tegnes nå av det nederlandske selskapet Gerard Dykstra and Partners i Amsterdam. Byggingen vil skje ved verftet Fassmer i Bremen, Tyskland.

Greenpeace har satt opp sine detaljerte krav.



Jubileumsskip

Kjølstrekk skjer først litt ut i 2010. Skipet skal være klar til innsats i 2011, samtidig med at Greenpeace markerer 40-årsjubileum.

– Rainbow Warrior III blir et drømmeskip, sier Fincken.

Skipet får en grønn profil med diesel-elektrisk framdrift. Men i størst mulig utstrekning skal skipet gå for seil og da besørges framdriften av et seilareal på 1.300 m2.

Riggingen blir halvautomatisk og skipet er beregnet på bruk i flere klimasoner.

Skipets toppfart er oppgitt til 16 knop.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.