Denne illustrasjonen viser ideen ved patentet. Bilene kommuniserer via sentralisert system.
Denne illustrasjonen viser ideen ved patentet. Bilene kommuniserer via sentralisert system. (Bilde: United States Patent and Trademark Office)

Autonome biler

Dette patentet røper at Amazon snuser på autonome kjøretøy

Intelligent kommunikasjon for fremtidens transportsystem.

Amazon snuser på fremtidens transportmarked. Det avslører et patent nylig godkjent av det amerikanske patentkontoret.

I patentsøknaden foreslår Amazon et sentralisert styringssystem som kan utveksle informasjon med mange selvkjørende biler. På den måten kan det intelligente transportsystemet (ITS) bruke stordata til å effektivt koordinere trafikken.

Spesifikt omtaler patentet kommunikasjon om såkalte reversible kjørefelt. Dette er kjørefelt hvor kjøreretningen kan endre seg etter transportbehovet. I morgenrushet kan trafikken for eksempel gå i retning byen, mens den i ettermiddagsrushet kan føre trafikken ut av byen.

– Autonome kjøretøy trenger informasjon om at de nærmer seg et reversibelt kjørefelt. Det reversible kjørefeltet kan også være den mest optimale kjørebanen. Det må det autonome kjøretøyet få beskjed om, skriver Amazon i søknaden.

Amazon eksemplifiserer det intelligente transportsystemet slik: Et autonomt kjøretøy nærmer seg en vei eller en del av en vei. Kjøretøyet oppdager et styringssystem for veien, og spør systemet om tillatelse til å bruke veien.

Systemet kan så identifisere tidsperioden og kjørebanen som er best tilpasset angitte kriterier. Kriteriet kan for eksempel være å optimalisere trafikkflyten, maksimalisere bompengeinntjeningen, sørge for høyest mulig fart, eller en kombinasjon av ulike kriterier.

Vil ha bilene til å prate sammen

Et slikt system bygger på det som kalles intelligente transportsystemer (ITS): Systemer og tjenester som skal medvirke til en mer effektiv og sikker trafikkavvikling. Slike systemer brukes i dag for å gi tilbakemelding til bilister og veimyndigheter om ulike relevante forhold. En enkel versjon av slike tjenester er vindvarsling ellers reisetidsinformasjon via digitale skilt utplassert strategiske steder.

– Det er interessant at store aktører som Amazon for alvor begynner å interessere seg for veitransport. Det øker satsingen på fremtidens transportsystemer, sier Anders Godal Holt, leder for Statens vegvesens seksjon for ITS, til Teknisk Ukeblad.

EU-kommisjonen arbeider med utformingen av et system liknende Amazons. Dette heter Cooperative Intelligent Transport Systems (C-ITS). Kommisjonen ønsker å utvikle åpne standarder for et tilkoblet og automatisert transportsystem. Et av formålene med systemet er at det skal fungere på tvers av landegrensene.

– ITS gjør transportsystemet effektivt

Hensikten med systemet er at bilene skal bilene kommunisere og tilpasse seg med hverandre, ikke kun orientere seg ut ifra den informasjonen de registrerer og prosesserer selv ved hjelp av kameraer, sensorer og lidar.

– Intelligente transportsystemer er en åpenbar del av fremtidens transportsystem, sier Trond Hovland, daglig leder transportbransjeforeningen ITS Norge.

– Først når bilene kommuniserer med hverandre, kan systemet bli effektivt. Da kan man for eksempel utnytte plassen mer effektivt ved å posisjonere seg nærmere hverandre. I et slikt system trenger ikke bilene stort mer plass i bredden enn bilens bredde, fortsetter Hovland.

Diskuterer kommunikasjonsteknologi

– Vår ledestjerne er hva som skjer i Europa, for det er det som mest sannsynlig vil angå oss, sier Holt i Vegvesenet.

Et av spørsmålene kommisjonen jobber med, er ifølge Holt hva slags kommunikasjonsteknologi som skal brukes.

– Her er det store diskusjoner, og man ser på ulike teknologiers sikkerhet og sårbarhet, sier Holt.

– Som veimyndighet er det viktig at det i fremtiden blir åpne spesifikasjoner og standarder, og at vi legger til rette for konkurranse, legger Holt til.

Passer inn i Amazons portefølje

Selv om Amazon-patentet ikke er synonymt med at selskapet vil sette en slik løsning ut i live, viser det at IT-giganten er interessert fremtidens veitransport. Dette er naturlig av flere grunner.

Selskapet er allerede dypt involvert i logistikkbransjen. De har et stort nettverk av sjåfører for å levere varer fra nettbutikken ut til kundene.

I tillegg har Amazon har gjennom Amazon Web Services (AWS) gjennom flere år befestet seg som verdens største leverandør av skybaserte databehandlingstjenester, ifølge Gartner. Adobe, Canon, Netflix og flere amerikanske myndighetsorganisasjoner er blant dem som bruker Amazons skytjenester.

Markedet for skytjenester er raskt voksende: Et viktig element i den nye industrielle verden, populært kalt industri 4.0, forventes å være sammensmeltingen av fysiske objekter med internettet.

Dersom fremtidens biler skal kommunisere og koordineres, kan løsningen være et kraftig skybasert datasystem. Det er ikke utenkelig at Amazon ønsker å posisjonere seg for å være en leverandør av et slikt system.

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)