Dette er siste tiår Ford selger personbiler med forbrenningsmotor

Kun ladbare biler fra 2026, og kun elbiler fra 2030.

Dette er siste tiår Ford selger personbiler med forbrenningsmotor
Fra visning av Ford Mach-e i 2020. Foto: Mathias Klingenberg

Ford fortalte i dag om sine fremtidsplaner i Europa. Fra 2030 skal alle personbiler produsenten produserer i og for Europa være rene elbiler, ifølge Fords Europa-sjef Stuart Rowley.

De skal dermed ikke engang lade ladbare hybrider fra dette tidspunktet. 

I dag selger Ford elbilen Mach-e, og fra 2023 utvides modellutvalget med en ny bil med lavere pris. Denne er basert på Volkswagens MEB-plattform som blant annet VW ID.3 bygges på. Dette samarbeidet ble inngått for halvannet år siden. Bilen skal bygges ved Fords fabrikk i Köln. 

Frem til Ford kun selger elbiler, skal de fra 2026 kun produsere biler med mulighet for nullutslipp. Altså ladbare hybrider i tillegg til elbiler. 

Ford ønsket ikke å svare på hvor mange nye elbilmodeller som skal lanseres i tiden som kommer, ei heller om de kommer med flere MEB-baserte biler. Det er likevel åpenbart at det må være en hel del nye elektriske personbiler på planen.

For å få til dette investerer de en milliard dollar (ca. 8,5 mrd. kr) ved fabrikken i Köln. Det er ifølge Rowley Fords største investering i Europa på en generasjon. 

Varebilene blir elektrifisert

Elektrifiseringen er også på vei til Fords varebiler. De planlegger nå at alle nyttekjøretøy skal tilbys i ladbar variant innen 2024, og forventer at to tredeler av nyttekjøretøyene de selger i Europa skal være ladbare innen 2030.

På dette området ser de for seg at det vil være nødvendig å tilby varianter som hovedsakelig drives av forbrenningsmotorer, for å dekke alle behov.

Produsenten hadde ingenting å kunngjøre om produksjon av batterier. Inntil videre ser det altså ut til at Ford som flere andre bilprodusenter vil belage seg på å kjøpe batteriløsninger fra underleverandører.

Les også

Les mer om: