BYGG

Enorm vekst i anleggsvirksomheten - det offentlige den store oppdragsgiveren

Opp med 60 milliarder kroner siden 2008. 

Ny flyplass i Bodø, nytt sykehus i Drammen, Follotunnelen og ny E18 på vestsiden av Oslo kommer høyt opp på listen over de største bygge- og anleggsprosjektene i Norge.
Ny flyplass i Bodø, nytt sykehus i Drammen, Follotunnelen og ny E18 på vestsiden av Oslo kommer høyt opp på listen over de største bygge- og anleggsprosjektene i Norge. Bilde: Avinor/Helse Sør-Øst/Statens vegvesen/Mari Gisvold Garathun
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
13. sep. 2017 - 05:12

(Denne saken ble opprinnelig publisert med en liste over de største byggeprosjektene i Norge. Denne listen viste seg å ha store mangler, og er derfor fjernet. Vi takker alle de kompetente leserne som har gjort oss oppmerksomme på dette. Vi beklager samtidig feilen.)

Store offentlige utbyggingsprosjekter som sykehus, vei og jernbane topper listen over de største bygge- og anleggsprosjektene i Norge.

Helse Sør-Øst, Statens vegvesen og Bane Nor har noen av de største prosjektene i landet som enten er under bygging eller som skal bygges i årene fremover.

– En tydelig trend er at det offentlige havner øverst på denne listen oftere enn før. Dette skyldes at større utbygginger på vei og bane samles i færre prosjekter, forteller Pål Engeseth, produkt- og utviklingsansvarlig i Byggfakta.no.

Av den totale byggeaktiviteten som de kartlegger, er nesten 40 prosent offentlig og litt over 60 prosent privat.

Sykehus og vei

På listen over de største byggprosjektene i landet, finner vi blant annet det nye sykehuset som Helse Sør-Øst skal bygge på Brakerøya i Drammen.

Rammen for prosjektet blir på over 10 milliarder kroner, ifølge Byggfakta.no.

Andre storprosjekter er det gigantiske Follobane-prosjektet til Bane Nor. EPC-kontrakten for å lage tunnelen med TBM, er verdt 8,7 milliarder og gikk til spanske Acciona Infraestructuras og italienske Ghella.

Kontrakten er den største i Bane Nors historie.

Blant de største samferdselsprosjektene er også E39 Rogfast med en kostnadsramme på 16,8 milliarder kroner og Ryfast med en kostnadsramme på 6,4 milliarder kroner.

Kontraktene blir mer verdt 

Også Maskinentreprenørenes Forbund forteller at det er gode tider.

– Det har vært en veldig stor vekst i anleggsinvesteringene de siste ti årene, forteller Trond Johannesen, som er daglig leder i organisasjonen.

Han viser til at det i 2008 var anleggsinvesteringer på 40 milliarder. I 2018 regner de med at dette vil øke til rundt 100 milliarder kroner.

De største bygge- og anleggsprosjektene blir stadig mer verdt, og samles på større og mer verdifulle kontrakter.

– Det er en tendens til at det blir større kontrakter. Det har skjedd gradvis siden 2013, forteller han.

Organisasjonen skulle helst sett at det ble noen flere mindre kontrakter, for å sikre markedstilgangen for små og mellomstore bedrifter, slik at de kan ta rollen som hovedentreprenør og ikke bare som underentreprenør.

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.