TUNNELER

- Dette blir utfordrende, sier Vegvesenets byggeleder når arbeidene i Damsgårdtunnelen nå starter opp

Arbeidet i Damsgårdtunnelen starter 18. september, og folk må tilpasse seg en ny og adskillig mer krevende trafikksituasjon i Bergen de nærmeste årene.

Innkjøringen til Damsgårdtunnelen fra Bergen sentrum.
Innkjøringen til Damsgårdtunnelen fra Bergen sentrum. Foto: Ole Kr. Åset, Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
11. sep. 2023 - 15:07

Første stengning skjer mandag 18.09.23 i tunnelløpet som går fra sentrum. Men det vil også tidvis være behov for å stenge løp mot sentrum, opplyser Statens vegvesen i en pressemelding..

Kun ett løp kan stenges om gangen. Et unntak til dette er ved sprengning. Da vil det være behov for å stenge motgående løp i en kort periode når salven går på grunn av sikkerhet. Sprengningsarbeidet starter i begynnelsen av oktober.

Mandag morgen må mange pendlere som reiser med Follobanen beregne lengre tid til jobb.
Les også

Blixtunnelen: : Må skifte strømline – stenger ett løp i lang tid

Omfattende anleggsarbeider

– Så å si alt i tunnelen skal byttes ut, samtidig som tunnelen skal være sikker og åpen for trafikk på dagtid. Dette blir utfordrende, men arbeidet er godt planlagt og vi har en flink entreprenør med oss. Så dette skal gå bra, sier byggeleder Ruben Onarheim i Statens vegvesen.

Både inni og utenfor tunnelen skal det utføres omfattende anleggsarbeider. Noe av det første som skal skje, er å sprenge ut en fjellhall med havarilomme midt inne i tunnelløpet fra sentrum.

Her skal det bygges et stort nytt teknisk bygg som skal betjene deler av den nye installasjonen.

– Folk må tilpasse seg

– Det kommer til å bli kø når tunnelen stenger. Vi oppfordrer alle som kan, til å tilpasse kjøring til tidspunktene tunnelen er åpen. De som ikke har muligheten til det, oppfordres til å velge kollektivt, sier byggeleder Ruben Onarheim i Statens vegvesen.

De som må kjøre i tidsrommet tunnelen er stengt, oppfordres til å velge skiltet omkjøringsvei og beregne god tid. Øvrige omkjøringsveier er mindre egnet, og hvis mange velger disse, vil det fort tette seg til.

Arbeidet skal være ferdig mot slutten av 2025.

Frank Sve er en av de fem representantene fra FrP som står bak forslaget om å avvikle Statens vegvesen.
Les også

Vil legge ned Vegvesenet: – Manglende sikkerhetsforståelse

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.