IT

- Det blir ikke en stille sommer

Oracles nestsjef, Charles Phillips, lover å ikke ligge på latsiden i sommer. Nå skal det bli 100 dager med produktlanseringer.
Oracles nestsjef, Charles Phillips, lover å ikke ligge på latsiden i sommer. Nå skal det bli 100 dager med produktlanseringer. Bilde: Anders Brenna
Anders Brenna
2. juli 2009 - 17:27

I Norge stopper det meste opp i juli måned, og det blir ikke mer fart når temperaturen stiger godt over 30 varmegrader. Resten av verden tar imidlertid ikke fri, og spesielt ikke den internasjonale IT-bransjen.

- Dette blir ikke en stille sommer for Oracle, sier Charles Phillips, Oracles nestsjef på programvareselskapets seminar i London.

Ny mellomvare

Oracle lanserer versjon 11G av Fusion, en samlepakke med mellomvare som bedrifter bruker til å utvikle og integrere sine bedriftskritiske datasystemer. Samlepakken består blant annet av:

  • Oracle SOA Suite 11g
  • Oracle WebLogic Suite 11g
  • Oracle WebCenter Suite 11.g
  • Oracle Identity Management11g
  • Oracle Development Tools

Stikkordene er «Complete - Open - Integrated», og med det mener Oracle at de skal klare å levere en samlepakke der alt er integrert, samtidig som det skal være lett å sy løsningene sammen med produkter fra konkurrentene.

- Vi leverer integrerte systemer «out of the box», men vi er samtidig åpne og følger standardene, sier Philips.

Lanseringsstafett

Lanseringen markerer starten på det Oracle lover skal bli 100 dager med lanseringer frem til selskapets årlige OpenWorld-konferanse i San Francisco.

- Vi har over 3.000 produkter, så vi har mye å prate om, sier Phillips.

Fundamentet for de fleste av disse produktene er den lanserte mellomvaren Fusion.

Komplisert mellomvare

For de uinvidde er mellomvare programvare som ikke er synlig for sluttbrukeren, men som sørger for integrasjon mellom applikasjoner og operativsystem på tvers av diverse systemer. I store bedrifter eller offentlige etater kan slike løsninger bli veldig kompliserte, og som regel er det ingen systemer som dekker alle behov.

- Vi prøver å endre måten folk ser på bedriftsinterne systemer, sier Phillips.

Han viser til hvor komplisert det kan være for bedrifter å fornye, oppgradere, tilpasse og integrere sine eksisterende bedriftssystemer, og hvordan selv små endringer kan fremtvinge et dyrt og tidkrevende oppgraderingsprosjekt.

Dette har blant annet ført til mange bedrifter og organisasjoner fortsetter å bruke sine gamle systemer, og det gjør at mange ser på private gratis nettbaserte applikasjoner som både mer moderne og bedre enn de fleste bedriftsinterne systemer. Sammenligningen er imidlertid ikke helt rettferdig, ettersom det stilles helt andre krav til hva bedriftskritiske systemer skal gjøre og hvordan det skal gjøres, enn til hva som forventes av nettbaserte private tjenester.

Oppkjøp og integrasjon

Det er ikke bare kundene som merker hvor utfordrende det er å jobbe med avanserte bedriftssystemer som er tett integrert med hverandre.

- Vi opplever de samme problemene, sier Phillips.

Nestsjefen viser til programvareselskapets mange oppkjøp, og behovet for å raskt integrere systemene for å hente ut effektiviseringsgevinster og for å kunne flytte ressurser dit bruken gir mest for pengene,

Alle Oracles kjøpte og egenutviklede produkter skal derfor sertifiseres for den nye utgaven av mellomvareplattformen, og Phillips trekker denne filosofien frem som en av bærebjelkene i selskapets aggressive, men også vellykkede, oppkjøpsstrategi.

- Vi prioriterer å flytte de inn på samme teknologifundament. Det er en viktig del av vår oppkjøpsstrategi, og vi har hatt stor suksess med å holde oss til den formelen, sier Phillips.

Så fort innkjøpte produkter er flyttet over, flyttes utviklerne over til å jobbe med applikasjonslogikk istedenfor å jobbe med flere paralelle infrastrukturer. Phillips mener at denne interne investeringen også kommer kundene til gode når de skal oppgradere.

Venter med nettskyen

Oracle har investert svimlende beløp i både oppkjøp of egen utvikling, men har foreløpig holdt seg unna gigantinvesteringer i store egne serverparker slik som Amazon, Google og Microsoft har gjort.

- Vi muliggjør nettskyen på flere forskjellige måter, sier Phillips på sitt åpningsforedrag.

Når Teknisk Ukeblad spør mer om Oracles nettskystrategi på pressemøtet med Fusion-sjef Thomas Kurian etterpå, er svaret fortsatt litt vagt.

- Vi tror ikke det er et profitabelt marked, sier Kurian til Teknisk Ukeblad.

Thomas Kurian er Senior Vice President for Oracle Fusion Middleware.
Thomas Kurian er Senior Vice President for Oracle Fusion Middleware. Anders Brenna

Han utelukker ikke at Oracle kommer inn på markedet senere, men foreløpig nøyer programvaregiganten seg med å tilrettelegge programvaren for implementering i nettskyen. Fusion-sjefen vil imidlertid ikke være med på at Oracle ikke har erfaring med store nettskyløsninger.

- Vi har 225.000 fysiske servere på vårt datasenter i Austin, Texas, sier Kurian til Teknisk Ukeblad.

Selv om det teknisk sett ikke er en nettsky som kunder kan kjøre sine egne installasjoner på, er det ingenting i veien for at for at flere organisasjoner kan dele Fusion-installasjoner.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.