Studentkampanjen «De gode hodene» fra NTNU ble selve hovedvinneren under prisutdelingen på Designdagen 2010, i kamp med Statoil, Kongsberg Maritime og Synfiber.
– Det er spennende at vi som er i kunnskapsbransjen kan vinne en så stor og viktig designpris i konkurranse med tunge og seriøse industriaktører. Selv om det har vært mye arbeid med å få i stand kampanjen har det absolutt vært verdt det, sier Catharina Lindheim i NTNU.
Mer enn bare ingeniørfag
Juryleder Hilde Britt Mellbye uttaler til Norsk designråds eget nettsted at den nye kampanjeprofilen har bidratt til å endre unge menneskers syn på NTNU.
– Selv kunstneriske anlagte mennesker blir interessert i NTNU nå. Illustrasjonene er overbevisende gjennomført, og gir assosiasjoner langt utover det vi vanligvis forbinder med realfag og ingeniørdisiplinen, sier hun.
Imponert jury
Juryen lot seg imponere av at NTNU og Agendum har skapt et innovativt uttrykk innenfor et fagfelt der det er vanskelig å skille seg ut.
– De inviterer oss inn i et univers av kreativitet og drømmerier, samtidig som det ligger klare matematiske undertoner i uttrykket. Dette er rett og slett et svært godt stykke designarbeid, skryter Mellbye.
Rekrutteringsgrep
Kampanjen ”De gode hodene” ble laget for å øke kjennskapen til NTNU blant unge mellom 17 og 21 år.
Studieavdelingen følte at den gamle kampanjen ikke klarte å favne over alle fakultetene og studiene ved NTNU på en like god måte.
– Vi innså at det var en del potensielle søkere vi ikke nådde ut til. Enkelte plasserte oss fremdeles i en realfagsbås, selv om det har gått 14 år siden Norges tekniske høgskole (NTH) slo seg sammen med Den allmennvitenskapelige høgskole, Det medisinske fakultet og kunstfagutdanningene og ble til NTNU, sier Catharina Lindheim, leder av seksjon for rekruttering og opptak ved studieavdelingen.
God effekt
Siden NTNU er en offentlig institusjon ble oppdraget lagt ut på anbud, og Oslo-byrået Agendum ble valgt.
Det bærende elementet i kampanjen ble en serie med hoder, hvor hvert fakultet har fått sitt eget hode og hvert av de 70 studieprogrammene har sitt eget element.
– Kampanjen ble brukt ved forrige opptak, og vi registrerte en søknadsøkning på neste sju prosent. sier Lindheim.
Brannslokkere, postvogn og valglokaler
Hederspisen var hovedprisen under arrangementet, men også andre priser ble utdelt.
Kommunal- og regionaldepartementet og Norsk Form vant prisen Design for alle med valgkonseptet Blanke Ark, en løsning for helhetlig utforming av valglokaler.
«Design for alle»-delen av konkurransen Unge talenter gikk til brannslokkingsapparatet Act, som varsler med lyd- og lyssignal ved brann.
Førsteprisen i åpen klasse gikk til Mats Mathisen for et nyskapende og ergonomisk fremkomstmiddel for postbud som har fått navnet Parat!.
Skryteliste
Totalt 31 bedrifter fra hele landet mottok dessuten Merket for god design på Designdagen 2010.
I en vrimmel av produkter som spenner såpass vidt som fra sexleketøy-kolleksjon til et anti-svensk jeansmerke, utmerket Tandberg seg med to produkter på lista, kameraet Tandberg Precision HD USB Camera og bordmikrofonen Tandberg Performance Mic.
For flere bilder av prisvinnerne og flere produkter som utmerket seg med god design, kan du sjekke Norsk Designråds bildegalleri her.